Katupöly heikentää ilmanlaatua monin paikoin ympäri Suomea

16.04.2019
Meiltä
Katupöly autonrengas
Hengitysliiton verkkosivuilta löytyy käytännönläheisiä vinkkejä, miten parhaiten voi suojautua katupölyn terveyshaittoja vastaan ajoittamalla omaa liikkumistaan, huolehtimalla suodatinten käytöstä ja huollosta sekä pitämällä lääkkeet mukanaan. Sivuiltamme löytyy myös vinkkejä katupölyn määrän vähentämiseen.

Hengitysliitto kehottaa tuoreita vanhempia suojaamaan pahimpaan katupölyaikaan vauvat ja pienet lapset, sillä hengitysilman pienhiukkaset voivat myötävaikuttaa astman puhkeamiseen ja pahentaa astmaa sairastavien hengitysoireita. Ulkoilu puistoissa, metsäreiteillä, rannoilla on suositeltavaa vilkasliikenteisten kaupunkikatujen sijaan, silloin kuin mahdollista. Lastenvaunujen päätykupu kannattaa peittää pahimpaan katupölyaikaan.

Ulkoilman pienhiukkasia, katu- ja siitepölyä varten on varauduttava myös kotioloissa. Ilmanvaihtoa voi joutua tehostamaan ja ilmansuodatuskankaita asentamaan tuuletusikkunoihin. Koneellisella ilmanvaihdolla varustetuissa rakennuksissa pitää vaihtaa ilmanvaihtokoneen tuloilmasuodattimet vähintään 2 kertaa vuodessa tai laitteen ohjeistuksen mukaan useamminkin. Rakennuksissa, joissa on vain koneellinen poistoilman vaihto tai painovoimainen ilmanvaihto, pitää korvausilmaventtiilien suodattimet vaihtaa vähintään 2 kertaa vuodessa.

Hengitysliiton verkkosivuilta löytyy käytännönläheisiä vinkkejä, miten parhaiten voi suojautua katupölyn terveyshaittoja vastaan ajoittamalla omaa liikkumistaan, huolehtimalla suodatinten käytöstä ja huollosta sekä pitämällä lääkkeet mukanaan.

Hengitysliiton verkkosivuilla löytyy myös vinkkejä, miten yksityiset ihmiset, kiinteistöjen omistajat, kaupungit ja kunnat voivat omilla toimillaan vähentää katupölyn määrää. Tehokkaiden tapojen kärkipäässä on edelleen turhan autoilun vähentäminen ja joukkoliikenteen suosiminen.

Tietoa ja toimintaohjeita

Ohjeita katupölyltä suojautumiseen ja sen määrän vähentämiseen
Ilmanvaihdon huolto-ohjeet