Keuhkoahtaumatautia sairastavat tarvitsevat kuntoutusta

17.11.2014
Maailmalta
Keuhkoahtaumatautia sairastavat toivovat lisää tietoa liikunnan, ravitsemuksen ja savuttomuuden vaikutuksista sairauteen. Keskiviikkona 19. marraskuuta vietetään Maailman keuhkoahtaumapäivää. Päivän alla Hengitysliitto haluaa nostaa esiin kuntoutuksen merkityksen sairastuneille.

– Tarvetta on erityisesti liikuntapainotteiselle avokuntoutukselle, joka toteutettaisiin terveyskeskuksissa, sanoo Hengitysliiton järjestöjohtaja Mervi Puolanne.

– Toimintamalleja tähän löytyy muun muassa Porvoon sairaalasta, missä avokuntoutus on toteutettu hyvin. Avokuntoutuksen kustannusvaikuttavuudesta on myös hyvä näyttö, Puolanne toteaa.

Kuntoutus oli ylivoimaisesti eniten toivottu asia, kun Hengitysliitto tammikuussa kysyi keuhkoahtaumatautia sairastavilta jäseniltään, mikä sairauden hoidossa voisi olla paremmin. Haastatellut kokivat liikunnan tärkeäksi kuntoutuksen muodoksi.

– Liikunnalla on suuri merkitys keuhkoahtaumataudin hoidossa, sillä lääkehoidolla voidaan vain lievittää sairauden oireita ja pahenemisvaiheita. Liikunta hidastaa sairauden etenemistä sekä lisää elämänlaatua, Puolanne sanoo.

Keuhkoahtaumatauti on keuhkojen etenevä sairaus, jossa keuhkoihin ilmaa kuljettavat keuhkoputket ahtautuvat pysyvästi. Sairauden alkuvaiheessa se on lähes oireeton. Sairauden edetessä alkavat tyypilliset oireet kuten yskä, lisääntynyt limaneritys ja hengenahdistus rasituksen aikana. Keuhkoputkien ahtautuessa ja keuhkojen toimintakyvyn heiketessä hapen saanti vaikeutuu. Taudin suurin yksittäinen aiheuttaja on tupakointi.

Hengitysliitto haastatteli tammikuussa jäseniään hengityssairauksien hyvästä hoidosta. Haastatelluista 243 jäsenestä 75 sairasti keuhkoahtaumatautia. He olivat sairastaneet keuhkoahtaumatautia keskimäärin 12 vuotta.

Mervi Puolanne
Järjestöjohtaja