Keuhkoahtaumatautipäivänä 20.11. huolehditaan myös sairastuneen läheisen jaksamisesta

18.11.2019
Meiltä
käsi kädessä
Maailman keuhkoahtaumatautipäivää vietetään keskiviikkona 20.11.2019. Tänä vuonna teemana on keuhkoahtaumatautia sairastavan ihmisen läheinen.

Keuhkoahtaumatauti eli COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disease) on yleensä tupakointiin liittyvä, hitaasti etenevä keuhkosairaus. Sairastunut voi viettää aktiivista elämää pitkään.
Sairauden etenemisvaiheessa sairastunut saa usein kotonaan happihoitoa, jonka vuoksi hänen mahdollisuutensa osallistua kodin ulkopuolella kaventuu. Usein kotihappihoito merkitsee myös sitä, että puolisoa tarvitaan enemmän omaishoitajan rooliin. Omaishoitajuus on sitovaa ja moni ei muista pitää omasta jaksamisestaan huolta tai osallistua omiin harrastuksiinsa.

– Sairastuneita hoitavat ihmiset pitävät yhteiskuntaa koossa. On tärkeää kysyä sairastuneiden lisäksi myös heidän läheisiltään: miten sinä jaksat? Olennaista on varata kuunteluun aikaa. Kuulla ja ottaa vastaan se, mitä toisella on sydämellään, Hengitysliiton järjestöjohtaja Mervi Puolanne sanoo.
Hengitysliitto kannustaa kaikkia ottamaan mielen hyvinvoinnin puheeksi läheistään hoitavan ihmisen kanssa. Myötätunto ja vertaistuki auttavat sekä keuhkoahtaumatautiin sairastunutta että hänen läheistään. Ikäopisto tarjoaa materiaalia jaksamisen tueksi. Verkon välityksellä voi huolehtia omasta jaksamisesta, jos kotoa lähteminen ei ole mahdollista.

Lue lisää Hengitysliiton tarjoamasta vertaistuesta sairastaville.

Keuhkoahtaumatautia sairastaa Suomessa noin 5–10 % aikuisväestöstä. Heistä hoidon piirissä on arviolta vain joka neljännes. Keuhkoahtaumatauti on pitkäaikaissairaus, johon ei ole olemassa parannuskeinoa. Taudin yleisin aiheuttaja on tupakointi. Tupakoinnin lopettaminen voi tuntua turhalta, jos on jo sairastunut keuhkoahtaumatautiin. Lopettamisesta on silti aina hyötyä myös sairastuneille. Tukea tupakoinnin lopettamiseen tarjoaa Hengitysliiton Stumppi-palvelu.