Kosteusvaurioille altistuminen kuriin korjaamalla ja puhtailla väistötiloilla

20.04.2018
Maailmalta
Talonkorjaus
Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Hengitysliiton sisäilma-asiantuntijoiden mukaan altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan.

THL:n uuden tutkimuksen mukaan varhaislapsuuden kodin kosteusvauriot voivat lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta altistumisen aikana, mutta vaikutus ei näytä olevan pysyvä. Samassa aineistossa on aiemmin osoitettu, että kosteusvaurioille altistuminen lisää riskiä sairastua astmaan.

Hengitysliiton sisäilma-asiantuntijoiden mukaan on positiivista, ettei varhaislapsuuden kosteusvaurio aiheuta pitkäaikaista matala-asteista tulehdusta. Jatkossa pitäisi kuitenkin selvittää, mitä tapahtuu, jos altistus jatkuu varhaislapsuuden jälkeen päiväkodeissa, kouluissa ja keskiasteen oppilaitoksissa? Jatkuuko tällöin myös matala-asteinen tulehdus ja onko riskinä, että tulehdus muuttuu jossain vaiheessa pysyväksi? Myös aikaisemmissa tutkimuksissa todettu astman riskin lisääntyminen on otettava vakavasti.

Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

Lue THL:n tiedote tutkimuksesta