Kosteusvaurioituneiden rakenteiden korjausopas lausuntokierroksella

24.04.2018
Meiltä
Korjausrakentaminen
Ympäristöministeriö on pyytänyt Hengitysliiton sisäilma- ja korjausrakentamisen asiantuntijoilta lausuntoa kosteus- ja mikrobivaurioituneiden rakenteiden korjausoppaasta. Hengitysliiton asiantuntijoiden mukaan opas tulee olemaan erinomaisen hyödyllinen kaikille korjausrakentamisessa mukana oleville osapuolille.

Ympäristöministeriön kosteus- ja mikrobivaurioituneiden rakenteiden korjausoppaan on tarkoitus toimia perusteoksena vaurioituneen rakennuksen korjaushankkeen hallitulle läpiviennille ja korjaussuunnittelulle. Kyseessä on vuodelta 1997 olevan vanhan oppaan päivittäminen.

Hengitysliiton asiantuntijat korostavat lausunnossaan, että ammattilaisten välinen tiivis yhteistyö hankesuunnittelusta lähtien on ensiarvoisen tärkeää onnistuneen korjaushankkeen läpiviemiseksi. Hankkeeseen osallistuvien ammattilaisten on oltava päteviä ja kokeneita. Jokainen korjauskohde on oma yksilönsä, joten ammattilaisilla tulee olla tietoa ja ymmärrystä muun muassa eri aikakausien rakentamisen toimintatavoista.

- Opas kokoaa kosteus- ja mikrobivaurioituneiden rakenteiden korjaamiseen liittyvät osa-alueet yhteen selkeäksi kokonaisuudeksi. Se tulee olemaan erittäin hyödyllinen niin korjaussuunnittelijoille, korjausvalvojille kuin korjausrakentajillekin, Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvonnan päällikkö Timo Kujala kertoo.

Lue Hengitysliiton lausunto täällä