Kuivaa ja kosteaa – mikä on sopiva sisäilman kosteuspitoisuus?

11.12.2018
Meiltä
Kosteusmittari
Asu oikein -projektissa tarkasteltiin tällä kertaa neljän seuranta-asunnon makuuhuoneen sisäilman kosteutta. Sisäilman kosteuspitoisuuksia verrattiin lämmityskaudella maaliskuussa ja lämmityskauden ulkopuolella elokuussa. Lue tuloksista tarkemmin sisäilma-asiantuntija Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta.

Hengitysliitto on kommentoinut ulkopuolisena asiantuntijana ”Asu Oikein” -projektin tuotoksia eli analysoinut sisäilman olosuhteita 4 kohteessa: 2 omakotitalossa ja 2 kerrostaloasunnossa. Seuranta on toteutettu suomalaisen Soficta Oy:n kehittämän langattoman Aistio-järjestelmän avulla.

Sisäilma-asiantuntija Kirsi Säkkinen on kirjoittanut projektin etenemisestä bloggausten sarjaa Hengitysliiton verkkosivuilla. Blogeissa on keskitytty aina johonkin sisäilman olosuhteeseen eli lämpötilaan, sisäilman suhteelliseen kosteuteen ja hiilidioksidipitoisuuteen. Kyseessä on ollut journalistinen, ei kaupallinen yhteistyö. Viimeisimmässä bloggauksessa Kirsi Säkkinen kirjoittaa sisäilman kosteudesta.

Lue viimeisin blogi-kirjoitus täällä

Lue seurantaprojektin kaikki blogi-kirjoitukset täällä