Lääkkeiden vuosiomavastuu eli lääkekatto laskee vuonna 2019

19.12.2018
Maailmalta
Lääkkeitä ja rahaa
Kela-korvattavien lääkkeiden lääkekatto laskenee 572 euroon vuonna 2019. Hengitysliiton asiantuntijan mukaan lääkekaton lasku on helpotus pitkäaikaissairaalle, mutta lääkekulut ovat silti edelleen suuret vuoden alussa erityisesti kalliita lääkkeitä ja useita lääkkeitä käyttäville. Tähän ratkaisuna voisi olla lääkekaton jaksottaminen neljään erään vuoden aikana.

"Vuosiomavastuun lasku on mukava uutinen pitkäaikaissairaalle. Lääkekulut ovat silti iso kulu heti vuoden alussa, erityisesti kalliita lääkkeitä ja useita lääkkeitä käyttäville. Lääkekorvausjärjestelmää voisi kehittää esimerkiksi niin, että lääkekatto jaksottuisi neljään erään vuoden aikana. Näin kallista lääkettä tarvitseva ei joutuisi alkuvuodesta miettimään, riittävätkö rahat lääkkeisiin", sanoo Hengitysliiton sosiaali- ja terveyspoliittinen asiantuntija Katri Nokela.

Kela-korvattavien lääkkeiden vuosiomavastuu eli lääkekatto laskee 605,13 eurosta 572 euroon vuonna 2019. Hallituksen esitys vahvistettaneen eduskunnassa joulukuussa. Lääkekaton ylityttyä asiakas maksaa lääkekorvausten piiriin kuuluvista lääkkeistään vain ostokertakohtaisen omavastuun 2,50 euroa/lääke.

Kela seuraa vuosiomavastuun täyttymistä apteekista saatujen tietojen perusteella ja lähettää kirjeen kotiin vuosiomavastuun ylittymisestä. Vuosiomavastuun kertymistä voi seurata myös verkossa Kelan asiointipalvelussa.

Lääkekorvausten alkuomavastuu pysyy ennallaan 50 eurossa. Lääkekorvauksia voi siis saada vasta, kun on ensin itse maksanut 50 euroa korvattavista reseptilääkkeistään vuoden 2019 alusta lukien.

Apteekki voi myydä uuden erän lääkettä korvattuna vasta, kun edellinen erä on lähes kokonaan käytetty.

Lue lisää Sosiaaliturvaoppaasta