Liikkumispolulta virtaa kaamoksen voittamiseen

13.11.2017
Meiltä
Jumppaa lattialla
Kaamosaika käy monen voimille, kun päivät lyhenevät ja on pimeää. Virtaa pitäisi saada jostain muualtakin kuin makeisrasiasta. Erityisesti pitkäaikaissairaille, kuten keuhkoahtaumatautia sairastaville, hyvästä ravinnosta ja riittävästä liikunnasta huolehtiminen ympäri vuoden on tärkeää. He kirjaimellisesti joutuvat liikkumaan ”henkensä edestä”.

Säännöllinen liikunta itsenäisesti tai vertaisen kannustamana tukee hoitotyön onnistumista. Pitkäaikaissairaan liikuntaa voi tukea kannustamalla, lähtemällä mukaan liikuntakaveriksi, ohjaamalla erilaisiin liikuntaryhmiin sekä huolehtimalla kuntatasolla liikuntapolkujen olemassaolosta.

Hengitysliiton ja Pirkanmaan sairaanhoitopiirin moniammatillisessa yhteistyössä vertaisohjaus ja liikunta liitettiin vahvasti osaksi hoitoketjua. ”Liikkumispolut tuovat lisätehoa hoitoketjuun”, kertoo kokeilun tuloksista Hengitysliiton järjestöjohtaja Mervi Puolanne.

”Kun hoitoketjuun vielä lisätään korostetusti paikallisuus ja hoitohenkilökunnan aktiivinen kannustus, pitkäaikaissairaan kynnys lähteä mukaan liikkumaan madaltuu. Tässä työssä alueelliset hengitysyhdistykset ovat hyvä kumppani, sillä niissä löytyy vertaisia ja kokemusta erilaisten liikuntaryhmien järjestämisestä”, Puolanne jatkaa.

Terveydenhuollon ammattilaiset voivat kannustaa pitkäaikaissairaita, kuten keuhkoahtaumatautia sairastavia liikkumaan antamalla lähetteitä, kirjallisia ohjeita ja suosituksia. Sairastuneet tarvitsevat tietoa yksityiskohtaisesti siitä, missä ja milloin liikunnallinen kuntoutus voi alkaa, kuinka sinne mennään ja kuka on liikuntapoluissa vastuuhenkilönä ja tukena.

Liian moni pitkäaikaissairas jää itsekseen pohtimaan, mikä on hänelle turvallista ja kuntouttavaa liikuntaa. Niin lääkärit, hoitajat, fysioterapeutit, farmaseutit apteekeissa, kuin liikuntaneuvojat kunnissa ovat kaikki saumattoman yhteistyön kannalta avainasemassa. Jokaisen ammattiryhmän panosta tarvitaan muistuttamaan sairastunutta paikallisista vaihtoehdoista ja toimintatavoista liikuntapolulle pääsemiseksi, ja kannustamaan siinä pysymisessä.

Maailman keuhkoahtaumapäivää vietetään keskiviikkona 15.11.2017. Hengitysliitto kannustaa silloin erityisesti keuhkoahtaumatautia (COPD) sairastavia viettämään päivää liikunnallisissa merkeissä.

Lisätietoja:
Mervi Puolanne