Julkaistu: 3.4.2020

Luotettavaa tietoa lääkkeistä ja koronasta

Fimean potilasneuvottelukunnan jäsenenä Hengitysliitto vie hengityssairauksia sairastavien terveisiä lääkealan tietoon.

Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea ylläpitää ja parantaa väestön terveyttä valvomalla ja kehittämällä lääkealaa. Fimea kutsui koolle potilasneuvottelukunnan maaliskuun lopulla etäyhteyden välityksellä. Neuvottelukuntaan kuuluu 15 potilasjärjestöä, Hengitysliitto mukaan lukien.

Oikean tiedon tarve korostuu koronaviruspandemian aikana, neuvottelukunnan kokoontumista johtanut ylijohtaja Eija Pelkonen kertoi. Hengitysliitto välittää Filha ry:n keuhkosairauksien erikoislääkärien tarkistamaa asiantuntijatietoa ja viranomaistietoa koronaviruksesta.

Lääkkeiden riittävyys apteekeissa on työllistänyt Fimeaa koronaviruspandemian aikana. Toistaiseksi lääkkeiden saatavuudessa on ollut ongelmia siksi että kysyntä on kasvanut: huolestuneet ihmiset ovat hamstranneet lääkkeitä koteihin. Fimea on reagoinut asian nopeasti, ja lääkkeitä riittää myös poikkeusoloissa.

Ylisuuria kotivarastoja ei pidä koronaviruksen aiheuttamassa erikoistilanteessakaan hankkia varmuuden vuoksi ja reseptilääkkeiden osalta tulee noudattaa Kelan ohjeistusta koronaviruspandemian ajalle.

• Hengitysliitto: useimmin kysytyt kysymykset koronasta.
  • Tarkemmat vastaukset koronaviruksesta ja lääkityksestä koronaviruspandemian aikana Fimean sivuilla.