Matkaan lähden – hengityssairaus ja matkailu

19.06.2019
Meiltä
ranta matkailu hengityssairaus
Hengityssairaan kannattaa suunnitella matka etukäteen, jotta lomallakin olisi helpompi hengittää.

Iskikö matkakuume? Etukäteisvalmisteluja kannattaa tehdä ennen matkaa. Tärkeintä on matkavakuutuksen ottaminen, sitä ei kannata jättää tekemättä. Vakuutusehdot on tarkistettava huolellisesti ennen matkaa. Tallenna itsellesi myös vakuutusyhtiön hätänumero sairastumistapauksien varalta. Eurooppalaisen sairaanhoitokortin saat tilaamalla Kelasta. Se on erinomainen apu matkalla: voit saada hoitoa EU- ja ETA-maassa tai Sveitsissä. Huomaa viimeinen voimassaolopäivä, jonka umpeutumisen jälkeen kortti on tilattava uudelleen.

Majoittuminen on otettava suunnitelmissa huomioon. Voit olla jo matkan varaamisvaiheessa yhteydessä hotelliin ja kysyä sen ilmanvaihdosta. Ilmanvaihdon tulee toimia sekä hotellihuoneessa että yleisissä tiloissa hyvin. Lentäminen saattaa aiheuttaa pulmia hengityssairaalle, sillä lentokoneen sisäilma on ohutta. Kannattaa puhua oman lääkärin kanssa ennen matkaa. Kävelymatkat lentokentän portilta toiselle saattavat olla pitkiä. Vammaiset ja liikuntarajoitteiset matkustajat voivat saada useilla eurooppalaisilla lentokentillä avustamispalvelua

Mitä pakata mukaan?

• riittävä määrä lääkkeitä
  • paperiset lääkereseptit
  • mahdollinen uniapnealaite
  • eurooppalainen sairaanhoitokortti.

CPAP-laitetta ei kannata jättää kotiin matkan ajaksi, jotta oireet eivät palaa. Lentomatkustajien on hankittava etukäteen laitevalmistajan matkustustodistus, jossa ilmenee CPAP-laitteen käyttötarkoitus. Sitä kysytään turvatarkastuksessa.

Paperiset lääkereseptit toimivat edelleen, mutta jatkossa sähköisellä reseptillä voi ostaa lääkkeitä myös muualta Euroopasta.

Tutustu Hengitysliiton Hengityssairaus ja matkailu -vinkkeihin.