Miten teetät onnistuneen kuntotarkastuksen – asiantuntija vastaa

13.09.2017
Onnistuneen kuntotarkastuksen tae on pätevä ja riittävän kokenut kuntotarkastaja.

Hengitysliiton Sisäilmakeskuksen RTA, RKM Esko Lindbladin mukaan onnistuneen kuntotarkastuksen tae on kuntotarkastajan ja homekoiraohjaajan riittävä pätevyys ja osaaminen. Paitsi kuntotarkastajalla myös homekoirayrittäjällä pitää olla rakennusalan koulutusta ja ymmärrystä rakennusfysiikasta. Kumpaankaan tehtävään ei vaadita virallista pätevyyttä, joten periaatteessa kuka tahansa voi ryhtyä kuntotarkastajaksi, homekoiraohjaajaksi tai jopa sisäilma-asiantuntijaksi. Sekä sisäilma-asiantuntijan (SISA) että rakennusterveysasiantuntijan (RTA) nimeä saa kuitenkin käyttää vain sertifioitu henkilö.

Suosituksia hyvästä kuntotarkastajasta voi kysyä esimerkiksi asuntokauppoja tehneiltä tutuilta ja työkavereilta. Kuntotarkastajan pätevyyden ja sen voimassaolon voi tarkastaa FISE Oy:n pätevyysrekisteristä. Sertifioidut rakennusterveysasiantuntijat löytyvät VTT:n sertifikaattien hakukoneesta.

Näytteiden otossa tarvitaan rakennusfysiikan tietämystä

Ilmanäyte riittää harvoin terveyshaittaepäilyn selvittämiseen. Sen sijaan materiaalinäytteet, niiden oikea tulkinta, rakennusfysiikan tietämys ja rakennepiirustusten läpikäynti tuovat jo huomattavasti luotettavampaa tietoa kiinteistön kunnosta, Esko Lindblad sanoo.

Otettujen näytteiden määrällä on myös merkitystä. Jos kyseessä on omakotitalo tai muuten laajamittaisempi selvitys, näytteitä täytyy ottaa useampia; yksi tai kaksi näytettä ei riitä. Olennaista on myös oikea näytteenottokohta. Jos näyte on otettu kymmenenkin senttiä väärään suuntaan, virhe voi jäädä huomaamatta ja johtaa väärään tulkintaan.

Terveen talon ei pitäisi haista miltään

Esko Lindbladin mukaan nenä havaitsee parhaiten sisäilmaongelman. On siis tärkeää, että kuntotarkastaja tekee kohteessa niin sanotun hajukierroksen. Ennen tarkastusta ei saa keittää kahveja, eikä suihkia sisätilaan esimerkiksi hajuvesiä, sillä ne peittävät tehokkaasti muut hajut. Myös ikkunat on hyvä pitää kiinni ennen tarkastusta ja tarkastuksen aikana.

Ota nämä asiat huomioon teettäessäsi kuntotarkastusta

1. Kysy suosituksia ja vinkkejä hyvästä kuntotarkastajasta asuntokauppoja tehneiltä tutuilta ja työkavereilta. Pyydä kuntotarkastajalta suosituksia aiemmista tarkastuksista ja ole sitten yhteydessä hänen aiempiin asiakkaisiinsa – sekä ostajiin että myyjiin.
  2. Tarkista, että kuntotarkastajalta löytyy merkintä sertifioidusta AKK-tutkinnosta (Asuntokaupan kuntotarkastaja) tai AKK, FISE -pätevyydestä. FISE Oy:n pätevyysrekisteristä voi tarkastaa pätevyyden voimassaolon. Sertifioidut rakennusterveysasiantuntijat löytyvät VTT:n sertifikaattien hakukoneesta.
  3. Kiinnitä huomiota siihen, osaako kuntotarkastaja kertoa yleistajuisesti rakennukseen liittyvistä teknisistä asioista.
  4. Varmista, että kuntotarkastajalla on koulutusta ja kokemusta nimenomaan pientalopuolelta ja eri aikakausien rakennuksista (ks. www.hometalkoot.fi). Jos tarkastuksessa käytetään homekoiraa, varmista, että homekoiraohjaajalla on rakennusalan koulutusta.
  5. Selvitä, onko AKK-tarkastajalla myös pätevyys tehdä tarkempia tutkimuksia ja tutkimustulosten tulkintoja. Esimerkiksi Rakennusterveysasiantuntija on pätevä tekemään sekä kuntotutkimuksia että tulkitsemaan tutkimustuloksia.
  6. Kuntotarkastajan on varmistettava, että osapuolet ymmärtävät tarkastuksessa esiin tulevat asiat.
  7. Tutustu kuntotarkastajan kanssa Rakennustietosäätiön laatimiin kuntotarkastusohjeisiin. Asianmukainen tarkastus tehdään aina KH-ohjekortin (KH90-00394 ja tilaajan ohje KH90-0093) mukaan.
  8. Varmista, että ennen tarkastusta ilmassa ei ole ylimääräisiä hajuja. Älä keitä edes kahveja ja pidä ikkunat suljettuina. Älä myöskään käytä märkätiloja 24 tuntiin ennen tarkastusta.
  9. Varmista, että tarkastajalla on esteetön pääsy kaikkialle.
  10. Varmista, että kuntotarkastaja tekee tarkastuksen huolellisesti. Hyvin tehtyyn kuntotarkastukseen menee noin 4–8 tuntia kohteen laajuudesta riippuen.
  11. Tarkastuksen jälkeen käykää tarkastajan tekemät havainnot läpi kaikkien osapuolien kesken.

Katso myös Hengitysliiton uutinen Miten kuntotarkastajan pätevyyttä kannattaa arvioida?

Uutisen lähteenä on käytetty Ilta Sanomien juttua Miksi läpimätä talo voi saada puhtaat paperit kuntotarkastuksessa? – ”Kaikenlaista on nähty"