Mökkikausi alkaa – 3 vinkkiä mökin kuntotarkistukseen

13.06.2019
Meiltä
Kesämökki ja järvenrantamaisema
Pääskynen on varma kesän merkki, ensimmäinen mökkimatka vielä varmempi. Mökin tarkistamiselle kosteusvaurioiden varalta kannattaa uhrata hetki ennen lomailun aloittamista. Listasimme parhaat vinkit.

1. Tarkista katto, kourut ja julkisivut

Tarkista, ovatko hormit, viemärin tuuletusputket ja ilmanvaihdon poistoilmaputket tiiviit. Puhdista roskat vesikouruista. Tarkista katon yläpohjan kunto ja mahdolliset vesivuotojäljet. Jos julkisivuissa näkyy läikkiä, hilseillyttä maalia, värimuutoksia tai rakoja, ne voivat johtua rakenteisiin päässeestä kosteudesta.

2. Tarkista hormit ja lämmitys

Muistuta mieleen, milloin hormit ja tulisijat on nuohottu. Takan, kiukaan ja vesipadan tuhkaluukut kannattaa tyhjentää, mikäli se on syyskiireissä unohtunut. Jos mökki tuntuu talven jäljiltä kostealta, aloita lämmittäminen pikkuhiljaa. Patterit tai lämmityslaitteet on hyvä säätää aluksi pienelle muutaman tunnin ajaksi. Myös takkaa ja kiuasta on hyvä lämmittää aluksi pienellä tulella, jotta hormi lämpenee kylmän talven jäljiltä.

3. Tarkista vesiputkien kunto

Valuta vettä hetken aikaa ja tarkista, ettei liitoksista tihku vettä. Tarkista vesilaitteet ja niiden tiiviys. Tarkista, onko rakenteissa vuotojälkiä.

Mökin huoltamisessa ennakointi kannattaa: ajoissa havaitut kosteusvauriot on helpompi korjata. Tutustu mökinhuolto-oppaaseemme tästä.

Hengitysliiton maksuttomaan sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen ehtii soittaa vielä juhannukseen saakka. Puhelin palvelee maanantaista torstaihin klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Puhelin on kesätauolla 20.6.–4.8.