Näin huomioit tuoksuille herkistyneet jouluna

19.12.2019
Meiltä
jouluruusu
Joulun tuoksut voivat aiheuttaa herkistyneille oireita. Jouluvalmisteluissa voi pienillä muutoksilla ottaa lähimmäiset huomioon.

Kaneli, kardemumma, neilikat ja inkivääri – suomalaisissa joululeivonnaisissa ja jouluruoissa käytetään voimakkaasti tuoksuvia mausteita, joille moni on herkistynyt. Jouluvierailta voi hyvin kysyä allergiat ja muut erityistoiveet etukäteen, jotta joulujuhla olisi miellyttävä kaikille.

Jouluruusu ja mustakuusi sopivat monille

Voimakkaasti tuoksuvat joulukukat kuten hyasintit voivat aiheuttaa oireita. Esimerkiksi jouluruusu (kuvassa etualalla) tai timanttiananas ovat turvallisia vaihtoehtoja.

Joulukuusen koristelu on perinteinen ohjelmanumero, johon kaikki voivat osallistua, kun kuusen valintaan kiinnittää huomiota. Muovikuusi ei ole välttämättä ainoa vaihtoehto: joulukuusikauppiaalta voi kysyä vähemmän tuoksuvia puulajeja. Esimerkiksi mustakuusi on miedomman tuoksuinen puulaji kuin perinteinen metsäkuusi.

Joulutunnelma syntyy myös led-kynttilöillä

Kynttilöitä kannattaa polttaa maltilla, sillä kynttilät tuottavat palaessaan pienhiukkasia, nokea ja PAH-yhdisteitä, jotka voivat aiheuttaa oireita. Useiden kynttilöiden sijaan voi sytyttää vain yhden tai niitä voi polttaa parvekkeella lyhdyssä. Led-kynttilät ovat hyväksi havaittu, tunnelmallinen keino tuoda valoa joulujuhlaan. Jos joulusauna tai takka lämpiää puilla, Hengitysliiton vinkeillä saa puolestaan minimoitua puunpolton päästöt.

Hengitysoireet eivät välttämättä johdu yhdestä yksittäisestä tekijästä, vaan jouluisten tuoksujen yhteismäärästä. Hengitysliiton #tuoksutON-kampanja rohkaisee kaikkia pohtimaan tuoksukuormaansa.

Rauhallista joulua ja onnellista uutta vuotta 2020!