Nyt on oikea aika vaihtaa ilmanvaihdon suodattimet

17.04.2019
Meiltä
Tuloilman suodattimen vaihto
Katupöly pöllyää ja lepän siitepölyä on jo runsaasti ilmassa. Hengitysliiton sisäilma-asiantuntijat neuvovat vaihtamaan ilmanvaihdon suodattimet viimeistään nyt, jotta suodattimet kestävät ulkoilman epäpuhtauksien aiheuttaman rasituksen.

– Likaisen suodattimen suodatusteho heikkenee huomattavasti. Jos suodatin on täysin tukkeutunut, se vähentää ilmanvaihtoa ja lisää ilman virtaamista rakenteiden läpi. Tukkeutunut suodatin rasittaa myös ilmanvaihtokonetta ja lisää energian kulutusta. Puhtaan suodattimen läpi sisäilmaan tulee riittävästi korvausilmaa ja ilmanvaihtokone saa käydä ilman ylimääräistä rasitusta, sisäilma- ja korjausneuvonnan päällikkö Timo Kujala kertoo.

Ilmanvaihdon suodattimet kannattaa vaihtaa mahdollisimman pian, jotta ne kestävät katu- ja siitepölyn aiheuttaman rasituksen. Ilmanvaihdon suodattimet on hyvä vaihtaa vähintään kaksi kertaa vuodessa. Toisen vaihtokerran voi ajoittaa syksyyn. Ruuhkaisten teiden varrella asuvien on todennäköisesti vaihdettava suodattimet useammin kuin kaksi kertaa vuodessa.

Ilmanvaihdon suodattimia voi usein tilata venttiilien ja ilmanvaihtokoneen valmistajan nettisivuilta. Samasta paikasta löytyvät myös suodattimien vaihto-ohjeet ja ilmanvaihtojärjestelmän käyttöohjeet. Osa suodattimista on pestäviä. Pesuun ohjeet löytyvät ilmanvaihtojärjestelmän huolto-ohjeista.

Katso tarkemmat ilmanvaihdon huolto-ohjeet Hengitysliiton verkkosivuilla. Tutustu myös Hengitysliiton ohjeisiin katupölyltä suojautumiseen ja sen määrän vähentämiseen

Kiinteistöliiton vastuunjakotaulukot ovat uudistuneet

Muutoksia on tullut muun muassa ilmanvaihdon suodattimien vaihtovastuuseen sekä hajulukon puhdistusvastuuseen. Lue lisää Kiinteistöliiton sivuilla