Onko sinulla bronkiektasiatauti? Vastaa kyselyyn vertaistuesta!

26.06.2018
Meiltä
Kysely
Hengitysliitto on vastannut bronkiektasiatautia sairastavien vertaistukitoiminnasta vuodesta 1995 asti. Vertaistoiminnassa ja yksilöllisissä ohjauksissa on tullut esiin, että bronkiektasiatautia sairastavat kokevat olevansa sairautensa kanssa yksin ja saavansa huonosti tietoa sairaudestaan ja sen hoidosta. Esille on tullut myös oireiden ja omahoidon vaikutuksista seksuaalisuuteen ja parisuhteeseen.

Tämän kyselyn tavoitteena on kerätä bronkiektasiatautia (ei kystiseen fibroosiin liittyvän) sairastavien kokemuksia oireista, hoidosta ja ohjauksesta sekä sairauden vaikutuksesta seksuaalisuuteen.

Kyselyyn vastataan anonyymisti, jolloin vastaaja ei ole tunnistettavissa. Vastaukset käsittelee luottamuksellisesti Hengitysliiton harvinaistoiminnan suunnittelija Marika Kiikala-Siuko. Kyselyn tulokset julkaistaan Hengitysliiton Hengitys-lehdessä ja verkkosivuilla sekä Filhan ja Hengitysliiton yhteistyössä julkaistavassa Hengityskanavassa. Tulokset toimitetaan myös Suomen Keuhkolääkäriyhdistykselle sekä yliopisto- ja keskussairaaloiden keuhkoklinikoiden ammattilaisille.

Hengitysliiton harvinaistoiminnan suunnittelija Marika Kiikala-Siuko suorittaa tällä hetkellä seksuaalineuvojan opintoja. Kyselyn seksuaalisuutta koskevat kysymykset ja niiden tuloksia tullaan käyttämään opintoihin liittyvään lopputyöhön.

Kyselyaineistoa ei luovuteta missään vaiheessa kolmansille osapuolille.

Käy vastaamassa kyselyyn 31.7.2018 mennessä seuraavan linkin kautta:

Ystävällisin terveisin,

Marika Kiikala-Siuko

suunnittelija, TtM, ft

seksuaalineuvojaopiskelija

Hengitysliitto ry

marika.kiikala-siuko@hengitysliitto.fi

P.S. Olen lomalla 29.6. – 29.7.