Painonhallinta ja liikunta auttavat uniapnean hoidossa

12.03.2014
Maailmalta
Painon pudottaminen ja liikunta lievittävät uniapnean oireita. Kansallisena uniapneapäivänä 14. maaliskuuta Hengitysliitto haluaakin muistuttaa terveistä elämäntavoista osana onnistunutta omahoitoa.

– Jo 5-10 prosentin painonpudotus lievittää sairauden oireita. Liikunta puolestaan parantaa unen laatua ja vähentää päiväväsymystä, kertoo Hengitysliiton järjestöjohtaja Mervi Puolanne.

Hengitysliitto haastatteli tammikuussa uniapneaa sairastavia jäseniään sairauden hyvästä hoidosta ja siihen liittyvistä asioista. Haastatellut kokivat hoidon erityisen onnistuneeksi silloin, kun he olivat onnistuneet pudottamaan painoaan.

– Painonhallinta on kuitenkin edelleen monelle haaste ja siihen tarvitaan tukea. Onnistumisen lisäämiseksi toivomme uniapneaa sairastaville mahdollisuutta saada ohjausta terveellisestä ravinnosta ja oikeista ruokailutottumuksista, sanoo Puolanne.

Hyvään hoitoon kuuluvat haastateltujen mukaan myös tieto sairauden seurantatavasta ja seuraavan käynnin ajankohdasta sekä sairauden hoidossa käytettyjen apuvälineiden laadukkuus ja niiden käytön ohjaus.

Uniapneaa hoidetaan nenämaskin kautta annettavalla ylipainehoidolla eli CPAP-laitteella. Sitä käytetään useimmiten keskivaikeassa ja vaikeassa uniapneassa. Lievässä uniapneassa puolet sairastuneista hyötyy elämäntapahoidosta eikä välttämättä tarvitse CPAP-laitetta.

Uniapneaa sairastavalla nielun alueen lihakset veltostuvat unen aikana. Siitä seuraa ylähengitysteiden osittaista ahtautumista, mikä aiheuttaa hengityskatkoksia ja kuorsausta. Hengityskatkokset johtavat unen häiriintymiseen ja päiväväsymykseen. Sairauden taustalla on useita eri tekijöitä.

– Haastatellut toivovatkin kokonaisterveyden arviointia ja opastusta myös uniapnean liitännäissairauksiin kuten diabetekseen, sydänsairauksiin ja aivoverenkierron häiriöihin. Painonlasku edistää myös sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaa sekä tuottaa edullisia sydänvaikutuksia. Paras hoitotulos saadaan vaikuttamalla kaikkiin eri tekijöihin, toteaa Puolanne.