Pakkaset paukkuu - näin suojaudut kylmältä

23.02.2018
Meiltä
Mies pakkasessa
Kovat pakkaslukemat vaikuttavat meihin kaikkiin. Kerrospukeutumisella pääsee jo pitkälle, mutta kovilla pakkasilla liittyy pakkaselta suojautumiseen myös paljon muutakin. Myös hengityssairaudet tuovat omat haasteensa talvisaikaan.

Ensisijaisen tärkeää kylmällä ilmalla on pysyä perillä siitä, minkälainen sää ulkona oikeasti on. Suomen talvisää voi muuttua hyvinkin nopeasti. Kun sään tietää, voi ulkoilmaan varautua myös oikeantyyppisillä vaatteilla. Kylmällä säällä pitää välttää etenkin kastumista, sillä pakkanen puree märkien vaatteiden läpi vielä entistäkin kipakammin. Näihin tilanteisiin voi varautua vettä- ja tuultahylkivällä vaatetuksella. Hanskat ja päähineet kuuluvat pakkassään varustukseen aina, oli pakkasta kuinka paljon tahansa. Hanskoja voi myöskin kerrostaa tarvittaessa ja kylmemmällä ilmalla päähineellä tulisi pystyä peittämään myös posket tarvittaessa.

Säähän varautumiseen liittyy myös ulkona harrastettavan liikunnan määrä. Aktiivinen liikkuminen voi lämmittää vielä pukeutumistakin paremmin. Lenkille mentäessä ei päälle tarvitse laittaa ihan niin paljon vaatteita kun esimerkiksi kauppareissulle. Oikean vaatemäärän valitseminen onkin tärkeää, sillä myös liika vaatetus voi aiheuttaa ongelmia pakkasella. Hikoilu saa vaatteet helposti nihkeiksi ja kosteiksi, jolloin pakkanen puree kovempaa. Esimerkiksi kaupassa käynnin yhteydessä talvivaatteet saavat meidät helposti hikoilemaan. Näistä syistä eri vaatekerroksien tulisikin olla helposti riisuttavissa tilanteen mukaan.

Hengityssairaudet tuovat myös omat haasteensa pakkasella. Kylmä ilma supistaa hengitysteitä ja vaikeuttaa näin hengittämistä. Uloshengitys tuntuu raskaalta ja hengitystiet voivat vinkua. Esimerkiksi astma ja keuhkoahtaumatauti oireilevat nimenomaan uloshengityksen vaikeutena. Keuhkot on hyvä suojata pakkaskelillä hengitysilmanlämmitimellä, kasvot ja kaulan voi peittää huivilla. Lämmittimen läpi hengittäminen on selvästi raskaampaa, joten kävelytahtia on hyvä hiukan hidastaa. Hengitysilmanlämmittimiä voi kysellä paikallisesta hengitysyhdistyksestä tai apteekista.

Tässä vielä muistutukseksi tärkeimmät vinkit pakkaselta suojautumiseen:

• Muista tarkistaa ulkona oleva sää ennen ulosmenoa
  • Pukeudu säänmukaisesti
  • Kerrosta vaatteet niin, että ne on helppo ottaa tarvittaessa pois
  • Suojaa pää ja kädet
  • Etenkin hengityssairaiden on tärkeää suojata hengitystiensä joko huivilla tai hengitysilmanlämmittimellä

Voit lukea aiheesta lisää Pakkanen -sivultamme