Parempi elämänlaatu on hyvä tavoite silloin, kun muissa ratkaisuissa kestää

26.04.2018
Meiltä
Palapelin kasaus
Sisäilmasta sairastavien elämään tarvitaan toimivia ratkaisuja elämän eri osa-alueille. Mitä nopeammin löydämme erilaisia toimivia ratkaisuvaihtoehtoja, sen parempi. Yksi ratkaisu yhdellä osa-alueella on alku, mutta ei poista koko ongelmaa.

Yliherkkyyksiä, iho- ja silmäoireita, uupumusta, sydänoireita, päänsärkyä, huimausta, lämpöilyä, vatsaoireita, niveloireita, puutumista, muistin ja kognitiivisen toiminnan heikkenemistä, hengitysvaikeuksia. Sisäilmasta sairastavan oirekirjo voi koostua näistä kaikista, sillä oireilu ja sairastamisen määrä on yksilöllistä. Terveyden lisäksi tulevat myös muut huolet, jotka liittyvät toimeentuloon, opiskeluihin ja työssäkäyntiin. Usein vaihtuvat asumisjärjestelyt, erilaiset mahdollisuudet sosiaaliturvaan ja taloudelliset huolet tulevat osaksi monen arkea.

Sisäilmasta sairastamiselle ei nykytiedon mukaan ole olemassa hoitoa, vaan sairastavia hoidetaan Käypä hoito –suositusten mukaan. Käytännössä moni sairastava kokee, ettei saa tarvitsemaansa tukea terveydenhuollosta. Terveydenhuollon ratkaisut syntyvät monen poliittisen ja virkamiesprosessin tuloksena, niihin neuvottelupöytiin Hengitysliiton asiantuntijat vievät sisäilmasta sairastavien viestiä.

Sisäilmasta sairastavien elämään tarvitaan toimivia ratkaisuja elämän eri osa-alueille. Mitä nopeammin löydämme erilaisia toimivia ratkaisuvaihtoehtoja, sen parempi. Siksi Hengitysliitto lähti vuonna 2017 mukaan kuntoutumiskokeiluun, jonka tavoitteena on edistää sisäilmasta sairastavien kokonaisvaltaista hyvinvointia ja elämänhallintaa kehittämällä heidän tarpeeseensa sopivaa kuntoutumispalvelua yhdessä heidän kanssaan. Tämän kuntoutuspalvelun toteuttajana toimii FM, LCA Life Coach Heli Väisänen. Hanke on vielä käynnissä, joten hankkeen tuloksia voi arvioida ja viestiä vasta loppuvuodesta 2018.

Kuntoutumiskokeilu ja -palvelut eivät paranna sisäilmasta sairastavan terveyttä, mutta ne voivat antaa hänelle välineitä selviämiseen kuormittavan elämäntilanteen keskellä ja rakentaa uskoa tulevaan. Parhaimmillaan kuntoutus voi auttaa parantamaan ihmisen elämänlaatua ja -halua.

Hengitysliiton näkemyksen mukaan sisäilmasta oireilun ja sairastamisen ongelmat vaativat yksilölliset terveydenhoidolliset ratkaisut, kuntoutuksen tuomat elämänlaadulliset ratkaisut, sosiaaliturvan kautta tulevat taloudelliset ratkaisut sekä rakentamiseen ja korjausrakentamiseen kuuluvat onnistuneet ratkaisut. Yksi ratkaisu yhdellä osa-alueella on alku, mutta ei poista koko ongelmaa.

Lisätietoja:

Sari Mäki
sosiaali- ja terveyspoliittinen asiantuntija
etunimi.sukunimi@hengitysliitto.fi

Katso myös kuntoutumiskokeilun tiedot.