Polttamalla puhdasta ja kuivaa puuta vähennät päästöjä

20.02.2018
Meiltä
Oikein sytytetty tulipesä
Helsingin Sanomien 20.2.2018 julkaistun artikkelin mukaan Suomen nökipölypäästöt ovat Pohjoismaiden suurimmat, ja ne tulevat ennen kaikkea takoista ja kiukaista. Hengitysliitto muistuttaa, että puunpolton päästöjä voi vähentää pollttamalla kuivaa ja puhdasta puuta sekä sytyttämällä puiden päältä.

Kiukaiden ja takkojen päästöt voivat huonontaa merkittävästi lähiympäristön hengitysilman laatua erityisesti pientaloalueilla. Savuongelmat ovat yleensä pahimmillaan juuri tällaisina kylminä, tyyninä pakkaspäivinä, jolloin tulisijoja lämmitetään runsaasti, ja päästöt jäävät säätilan vuoksi leijumaan matalalle.

Päästöt vähenevät selvästi polttamalla puuta puhtaasti

Kun puut palavat puhtaasti, palamisesta syntyvät päästöt ovat vain murto-osa huonosti toteutetun puunpolton päästöistä. Puhtaan palamisen tunnistaa lähes värittömästä savusta.

Näin poltat puuta puhtaasti

• Polta tulisijassa vain kuivaa, puhdasta puuta. Kuivan puun tuntee vaaleasta väristä ja helähtävästä äänestä, kun kaksi pilkettä lyö yhteen.
  • Poista tuhka ja aukaise pellit ennen tulen tekemistä.
  • Lado puut vaakatasoon ilmavasti.
  • Laita isot puut alle, pienemmät päälle, ja sytykkeet ylimmäksi.
  • Jätä vapaata tilaa vähintään kolmasosa tulipesän korkeudesta.
  • Huolehdi, että huoneeseen tulee riittävästi korvausilmaa.
  • Sytytä puiden päältä.

Lue lisää sivulta Pienpoltto ja puunpoltto sekä Helsingin Sanomien artikkelista Suomi on Pohjoismaiden pahin nokipölyä tuottava saastuttaja.