Rajat räiskeelle -kansalaisaloite tavoittelee ilotulitteiden haittojen vähentämistä

17.12.2018
Maailmalta
Ilotulitus savua
Rajat räiskeelle -kansalaisaloitteen tavoitteena on, että siirtymäajan jälkeen ilotulituksia saavat järjestää vain ammattilaiset. Hengitysliitto kehottaa allekirjoittamaan kansalaisaloitteen.

"Hengitysliittoon tulee paljon yhteydenottoja ilotulitteiden aiheuttamista hengitysongelmista. Moni hengityssairas joutuu viettämään uudenvuoden aaton sisätiloissa, koska ilotulitteiden päästöt ja hajut ärsyttävät hengitysteitä ja pahentavat oireita useiden tuntien ajan. Ilotulitteet aiheuttavat myös muita haittoja, kuten silmien ärsytystä ja vammoja sekä stressiä eläimille. Kehotamme kaikkia allekirjoittamaan Rajat räiskeelle -kansalaisaloitteen", sanoo Hengitysliiton järjestöjohtaja Mervi Puolanne.

Neljätoista eläin-, terveys-, potilas- ja vammaisjärjestöä ovat mukana Rajat räiskeelle -kansalaisaloitteessa ja sitä tukevassa kampanjassa, jonka tavoitteena on vähentää ilotulitteiden aiheuttamia haittoja.

Aloite rajaisi luokkien F2 ja F3 ilotulitteiden käytön siirtymäajalla vain ammattilaisten käyttöön.  Aloite ei puutu F1-luokkaan kuuluvien pyroteknisten tuotteiden, kuten tähtisadetikkujen kuluttajakäyttöön.

Ilotulitteiden aiheuttamat lyhytaikaisetkin korkeat pienhiukkaspitoisuudet voivat aiheuttaa oireiden pahenemista hengitys- ja sydänsairauksia sairastaville sekä haittaa herkille väestöryhmille.

Rajat räiskeelle -kansalaisaloitteessa ovat mukana muun muassa Allergia-, iho- ja astmaliitto,  Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto ja Näkövammaisten liitto. Kansalaisaloitteeseen voi osallistua täällä.