Rakennuksen kunto tulee aina selvittää ennen asuntokauppaa

11.09.2018
Meiltä
Kuntotarkastus
Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvonnan neuvontapuhelimeen tulee paljon yhteydenottoja koskien sisäilmaongelmia, jotka liittyvät juuri ostettuun asuntoon. Hengitysliitto muistuttaa, että rakennuksen kunto tulee aina selvittää ennen asuntokauppaa ja kuntotarkastus tulee teettää riittävän kokeneella kuntotarkastajalla.

Hengitysliiton korjausneuvonnan ja rakentamisen asiantuntijoiden mukaan asunnon ostajilla on usein puutteelliset tiedot asunnon kunnosta ostohetkellä. Asunnon ostopäätökseen vaikuttavat monet tekijät. Joskus asunnon erinomainen sijainti tai kaunis asuinympäristö voivat vaikuttaa ostopäätökseen muiden tekijöiden kustannuksella. Hyvin yleistä on myös se, että ostajat eivät ole ymmärtäneet kuntotarkastusraportin sisältöä ja sen osoittamia rakennuksen kuntoon liittyviä riskejä.

Hengitysliitto sisäilma- ja korjausneuvonnan asiantuntijat painottavat, että kokeneen kuntotarkastajan tulee aina selvittää rakennuksen kunto ennen kuin asuntokauppaan ja sen ehtoihin sitoudutaan. Kuntotarkastuksen tarkoituksena on tuoda puolueetonta tietoa rakennuksen kunnosta, korjaustarpeista sekä vaurio- ja terveysriskeistä.  Kuntotarkastus tehdään pääsääntöisesti aistinvaraisesti ja rakenteita rikkomattomatta. Tärkeää on, että tarkastuksessa havaitut vauriot sekä vaurioiden syyt ja laajuudet selvitetään rakennusteknisin kuntotutkimuksin ennen kaupan tekoa. Erityisesti rakennuksessa olevien riskirakenteiden kunto pitää tutkia tarkasti.

Hengitysliitto suosittelee, että kuntotarkastuksissa käytetään päteviä FISE:n hyväksymiä asuntokaupan kuntotarkastajia (AKK). Lisäksi tarkastus tulee suorittaa Rakennustiedon ohjeen (KH 90-00394, LVI 01-10414) mukaan.

Kiire ei kannata ostopäätöstä tehdessä

Asunnon osto on yksi elämän merkittävimpiä sijoituksia, joten siihen kannattaa panostaa. Huolella tehty kuntotarkastus on sekä myyjän että ostajan etu. Valmis kuntotarkastusraportti on hyvä käydä läpi kuntotarkastajan kanssa. Raportin tulkitsemisessa voi käyttää apuna myös rakennusalan ammattilaista. Olennaista on, että asuntokaupan osapuolet ymmärtävät kuntoraportin tulokset.

Asunto-osakeyhtiöön liittyvissä kaupoissa asunnon ostajan tulee lisäksi tutustua huolella isännöitsijäntodistukseen ja ymmärtää sen sisältö.

Ohjeita asuntokaupan tekemiseen ja kuntotarkastuksen teettämiseen

Hometalkoot opas: Tunne talosi – turvaa kauppasi

Hometalkoot opas: Vinkkejä asuntokauppaan

Hengitysliiton uutinen: Miten teetät onnistuneen kuntotarkastuksen