Rakennuksen syyshuolto ennaltaehkäisee sisäilmaongelmia

9.10.2019
Meiltä
työvälineet pöydällä
Rakennuksen käyttäjällä on keskeinen rooli kosteusvaurioiden ehkäisemisessä. Kun huoltaa kiinteistöä säännöllisesti, ehkäisee kosteusvaurioiden syntymistä ja pitää rakennuksen arvoa yllä. Suomalainen viettää noin 90 prosenttia päivästään sisätiloissa, joten on tärkeää, että rakennusten sisäilma on hyvälaatuista.

Vesikatto on tärkein

Rakennuksen tärkein sateelta suojaava rakenne on vesikatto. Jos vesikatto ei ole kunnossa, sade- ja sulamisvedet pääsevät helposti kastelemaan rakennusta. Tarkistettavia asioita ovat vesikatteen saumojen, kiinnityksen ja läpivientien tiiviys. Läpivientejä ovat esimerkiksi viemärin tuuletusputken ja savupiipun liitos vesikatteeseen. Näiden tarkistamiseksi vesikatolle täytyy kiivetä, ja silloin täytyy käyttää turvavaljaita tai teettää työ ammattilaisella. Samalla vesikatto puhdistetaan roskista ja sammaleesta.

Tarkista kourut ja salaojitus

Jos sadevesikourut tukkeutuvat lehdistä, neulasista ja sammaleesta, kattovedet valuvat kourujen yli ja päätyvät rakennuksen viereen perustuksia kastelemaan. Puhdista kourut syksyllä.
Mikäli rakennuksen ympärille on asennettu salaojitus, sen toiminta kannattaa samalla tarkistaa tarkastuskaivojen kautta. Jos tarkastuskaivossa alempana oleva salaojaputki on veden alla, viittaa se järjestelmän tukkeutumiseen.

Sisällä puhdista suodattimet ja venttiilit

Hometalkoot.fi-sivuilla kerrotaan, millainen ilmanvaihtojärjestelmä milläkin vuosikymmenellä rakennetuissa taloissa yleensä on.  Oli järjestelmä mikä tahansa, rakennuksessa pitää olla tulo- ja poistoilmaventtiilit. Puhdista kaikki likaantuneet venttiilit.
Ilmanvaihdon suodattimet on syytä vaihtaa ennen talven tuloa. Kun vaihtaa ilmanvaihtokoneen suodattimia, kannattaa imuroida varovasti myös koneen sisäpinnat. Liesituulettimen rasvasuodatin puhdistetaan tarvittaessa esimerkiksi vedellä ja yleispuhdistusaineella.

Lue lisää: www.hometalkoot.fi
Katso videot rakennuksen huoltamisesta Hengitysliiton YouTubessa.