Sairaanhoitajan lääkemääräysoikeudet laajentumassa

28.03.2018
Meiltä
Astmalääkemääräys
Sosiaali- ja terveysministeriön säädösluonnoksessa ehdotetaan, että sairaanhoitajat voisivat jatkaa nykyistä useampien hengityssairauksiin liittyvien lääkkeiden lääkemääräyksiä. Lisäksi lääkemääräykset voisivat jatkossa kohdistua myös keuhkoahtaumatautiin. Hengitysliitto pitää ehdotusta hyvänä.

Sairaanhoitajat voivat jo tällä hetkellä jatkaa hengitettävien hoitavien (glukokortikoidit) ja keuhkoputkia avaavien (beeta-2 -reseptorit) lääkkeiden lääkemääräyksiä. Nyt lääkemääräysoikeuksia ehdotetaan laajennettavaksi niin, että mukaan otetaan edellä mainittujen lääkkeiden yhdistelmävalmisteita ja uutena käyttöaiheena keuhkoahtaumatauti.

Hengitysliitto pitää ehdotusta hyvänä edellyttäen, että sairaanhoitaja pystyy arvioimaan astman ja keuhkoahtaumataudin hoitotasapainon ja liitännäissairauksien tilanteen sekä tarvittaessa lähettämään potilaan lääkärin vastaanotolle.

Hengitysliitto korostaa terveys- ja hoitosuunnitelman tärkeyttä. Voidakseen hoitaa itseään parhaalla mahdollisella tavalla hengityssairaalla tulee olla tukenaan yhdessä terveydenhuollon kanssa tehty hoitosuunnitelma, johon kirjataan myös lääkityksen annostelun tarkistus ja omahoidon seuranta tietyin väliajoin.

Hengitysliiton selvityksissä on tullut ilmi, että terveys- ja hoitosuunnitelmia tehdään edelleenkin vain harvoin, siitäkin huolimatta, että vastaajat kyselyissä olivat iäkkäitä ja monisairaita.

Lue Hengitysliiton lausunto rajatun lääkkeenmääräämisen säädösmuutosluonnoksista