Sari Mäen ja Kiti Haukilahden artikkeli sisäilmasta sairastavien asumisen ongelmista on julkaistu

14.02.2019
Meiltä
Pahvitalo käsiä
Hengitysliiton suunnittelijan Sari Mäen ja Ratkaistaan yhdessä! -hankkeen projektikoordinaattorin Kiti Haukilahden Asumisen ongelmat ja asunnottomuus sisäilmasta oireilevilla ja sairastavilla -artikkelin voi lukea Helsingin yliopiston Kulutus ja talous -julkaisussa.

Artikkeli esitellään julkaisussa seuraavasti:

"Sari Mäki ja Kiti Haukilahti ovat elämän perusasioiden – tarpeiden – äärellä. He osoittavat, miten vaikea asia sisäilmaongelma on ihmisen arjessa ja yhteiskunnallisena kysymyksenä. Kun perhe kohtaa asunnon sisäilmaongelmat, voivat elämän kaikki peruspilarit romahtaa – terveys, työkyky, talous, oma koti ja perhe. Kodin kosteus- ja homevauriot ajavat ihmiset asunnottomiksi, mikä on inhimillinen tragedia, mutta samalla se politisoituu, yhteiskunnallistuu. Kirjoittajat tuovat esiin, että asunnottomuusuhan alla tai asunnottomina oleville sisäilmasta oireileville ja sairastaville tulisi tarjota palveluja sekä tukea asunnottomuuden ennaltaehkäisyyn ja vähentämiseen."

Sarin ja Kitin artikkelin voi lukea Kulutus ja talous – näkökulmia yhteiskunnan muutokseen -artikkelikokoelmassa, jonka on toimittanut Jaakko Autio, Minna Autio, Eliisa Kylkilahti ja Mika Pantzar.  Artikkelikokoelma on juhlakirja professori Visa Heinosen 60-vuotispäiväksi ja sen on julkaissut Helsingin yliopiston maatalous-metsätieteellinen tiedekunta ja taloustieteen osasto.