Savuton Suomi on mahdollinen: tupakkaveroa korotetaan 2020

22.11.2019
Meiltä
Lakipykälä talossa
Hengitysliitto lausui tupakkaveron korottamisen puolesta. Tupakoiville ihmisille on tarjottava tukea lopettamiseen.

Hinnankorotus on tunnetusti tehokas keino vähentää tupakointia. Siksi Hengitysliitto kannatti syksyllä antamassaan lausunnossa Antti Rinteen hallituksen esitystä tupakkaveron korottamiseksi. Eduskunta hyväksyi lakiesityksen marraskuussa ja uuden lain on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2020.

Savukkeiden, sikareiden ja pikkusikareiden, piippu- ja savuketupakan sekä savukkeiksi käärittävän hienoksi leikatun tupakan veroa korotetaan keskimäärin 14 %.

Veronkorotus tukee pitkän aikavälin tavoitetta: riippuvuutta aiheuttavien tupakkatuotteiden ja muiden nikotiinipitoisten tuotteiden käytön loppuminen vuoteen 2030 mennessä. Hallituksen esitys ei kuitenkaan koske sähkösavukkeiden nikotiininesteitä. Hengitysliitto korosti lausunnossaan, että veronkorotus pitäisi ulottaa myös niihin. Jos eri tupakka- ja nikotiinituotteita kohdellaan verotuksessa eri tavoin, käyttö voi siirtyä tupakasta muihin nikotiinituotteisiin kuten sähkösavukkeisiin.

Tukea on tarjolla tupakoinnin lopettamiseen

Veronkorotuksen ohella on tärkeää tukea tupakoivaa henkilöä nikotiinittomaan elämään. Hengitysliiton Stumppi-palvelu tarjoaa keinoja ja tukea tupakoinnin lopettamiseen. Hengitysliitto vaatii, että Stumppi-palvelun puhelinnumero palautetaan tupakka-askien kylkeen.