Savuton Suomi -verkosto – jo 10 vuotta työtä savuttomuuden puolesta

28.08.2018
Meiltä
Stumppi Tukea tupakoinnin lopettamiseen
Tänään 28. elokuuta vietetään Savuton Suomi -päivää ja juhlistetaan samalla Savuton Suomi -verkoston kymmenvuotista työtä.

Savuton Suomi -verkosto on saanut kymmenen vuoden aikana paljon aikaan. Vuonna 2017 päivittäin tupakoi 13 prosenttia aikuisista ja seitsemän prosenttia 14–18-vuotiaista nuorista. Kymmenen vuotta sitten verkoston käynnistyessä luvut olivat molemmissa ryhmissä 19 prosenttia.

Lisäksi kymmenen vuoden aikana esimerkiksi ravintolat ovat muuttuneet savuttomiksi ja tupakkatuotteet eivät enää ole näkyvillä myyntipisteissä.

Hengitysliitossa työtä savuttomuuden eteen on tehty vuodesta 2002 Stumppi-neuvontapalvelun kautta. Tupakoinnin lopettavia tai sitä miettiviä tuetaan Stumpin puhelinneuvonnalla. Vertaistukea ja tietoa saa puolestaan Stumpin verkkosivustolta ja sen keskustelupalstalta.

Savuton Suomi 2030 -verkostossa ovat mukana Hengitysliiton lisäksi Allergia- Iho- ja Astmaliitto ry, Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, ETRA-liitto ry, Filha ry, HUS Sydän- ja keuhkokeskus HYKS, Kirkkohallitus, Lääkärit tupakkaa vastaan -verkosto (Doctors Against Tobacco DAT), Pohjois-Karjalan kansanterveyden keskus, Savuton kunta -ohjelma (Savon Sydänpiiri ry), SOSTE Suomen sosiaali- ja terveys ry, Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, Suomen ASH ry, Suomen Keuhkolääkäriyhdistys ry, Suomen Sydänliitto ry, Suomen Syöpäyhdistys ry , Suomen terveyttä edistävät sairaalat ja organisaatiot ry STESO, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ja Työterveyslaitos.