Sisäilman kosteus: tunnetko faktat?

22.11.2019
Meiltä
Kosteusmittari
Talvikaudella moni kiinnittää sisäilman kosteuteen huomiota.

Yleisesti sopivana huoneilman suhteellisena kosteutena voidaan pitää lämmityskaudella arvoa 30−45 %. Tällöin ilma ei ole vielä liian kuivaa ihmisen kannalta, eikä toisaalta niin kosteaa, että homeiden ja muiden mikrobien kasvu lähtisi käyntiin, Hengitysliiton sisäilma-asiantuntija Kirsi Säkkinen sanoo.

Asumisterveysasetus ei anna selkeitä raja-arvoja sisäilman kosteudelle. Asumisterveysasetuksen mukaan huoneilman kosteus ei saa nousta pitkäkestoisesti niin suureksi, että se aiheuttaa rakenteissa, laitteissa taikka niiden pinnoilla mikrobikasvun riskin.

Mitä voi tehdä, jos sisäilma tuntuu liian kuivalta?

• Laske sisäilman lämpötilaa parilla asteella: näin saadaan helpotusta ilman kuivuuteen.
  • Kuivata pyykkiä sisällä.
  • Kostuta ilmaa erillisen ilmakostuttimen avulla.

Kostutusta käytettäessä pitää sisäilman kosteutta seurata säännöllisesti kosteusmittarin avulla ja kostutus lopettaa, kun sisäilman suhteellinen kosteus ylittää 40 % rajan. Liiallinen kosteus voi tiivistyä kylmiin pintoihin ja kylmiin ulkoseinien rakenteisiin sekä pahimmillaan aiheuttaa kosteusvaurion.

Mitä voi tehdä, jos sisäilma tuntuu liian kostealta?

• Tehosta ilmanvaihtoa.
  • Tuuleta.
  • Poista ylimääräinen vesi suihkun jälkeen pinnoilta esim. lastalla.
  • Pidä kylpyhuoneen lattialämmitystä päällä.
  • Älä kuivata suurta määrää pyykkiä sisätiloissa.

Suhteellinen kosteus ilmaistaan RH-prosenttilukuna (RH %), joka ilmaisee, kuinka monta prosenttia ilmassa on vesihöyryä siitä määrästä, joka kyseisessä lämpötilassa voi enimmillään olla vesihöyryä ennen kuin se tiivistyy vedeksi.

Lue lisää Hengitysliiton sivuilta.

Lue Kirsi Säkkisen blogikirjoitus.