Sisäilmaongelmien selvittely vaatii hyviä viestintä- ja neuvottelutaitoja

21.06.2018
Meiltä
Neuvottelu
Sisäilmaongelmien aiheuttamat tilanteet työpaikoilla ovat usein monimutkaisia. Niihin liittyy suuria tunteita, huolta taloudesta ja omasta terveydestä. Siksi viestintä- ja neuvottelutaidoilla on iso merkitys ongelmien ratkaisussa. Lue Hengitysliiton hallituksen puheenjohtajan Tuula Toljamon kommentit aiheesta.

Hengitysliiton hallituksen puheenjohtajan Tuula Toljamon mukaan kielteinen suhtautuminen sisäilmaongelmien aiheuttamia oireita kohdanneisiin on työpaikoilla vähentynyt. Tuulan mukaan ymmärrys asiasta on lisääntynyt etenkin viime vuosina.

Hyviä ratkaisuja ovat olleet muun muassa työpaikkoille perustetut sisäilmatyöryhmät, joissa on mukana rakennusten asiantuntijoita. Asiantuntijoiden läsnä ollessa tilanteisiin saadaan helpommin asiallinen keskusteluilmapiiri.

Sisäilmaongelmien aiheuttamat tilanteet ovat usein monimutkaisia. Oman terveyden pettäminen ja mahdolliset taloudelliset vaikeudet aiheuttavat huolta kaikissa perheen jäsenissä ja läheisissä. Kiinteistön omistajalla taas on oma kukkaro kiinni rakennuksessa. Tästä syystä asiallinen viestintä ja neuvottelutaidot ovat erityisen tärkeitä ongelmien selvittelyssä. Ihmisten ongelmat on otettava tosissaan ja heidän huoliaan on kuunneltava. Selvityksien on oltava objektiivisia ja ne on tehtävä huolellisesti.

Hengitysliiton hallituksen puheenjohtajaa Tuula Toljamo toimii Oulun yliopiston keuhkosairausopin dosenttina ja Lapin keskussairaalan keuhkosairauksien ylilääkärinä. Hänen haastattelunsa voi lukea kokonaisuudessaan Ilta-Sanomista.