Sisäilmasta sairastaville oikeus työskennellä terveissä tiloissa

8.06.2018
Meiltä
Ratkaisun avain
Kansanedustajien sisäilmaryhmän laatimassa toimenpide-ehdotuslistassa vaaditaan lisää tutkimusta sisäilmasta sairastamisen diagnoosi- ja hoitomenetelmistä sekä lääketieteellisistä syy-yhteyksistä. Mukana työssä on ollut myös Hengitysliitto ja kahdeksan muuta järjestöä.

Sisäilmaryhmän ehdotuksen mukaan sisäilmasta oirehtivat ja sairastavat on otettava vakavasti terveydenhuollossa ja työpaikoilla. Diagnosoinnin ja hyvän hoidon tueksi tarvitaan eri puolille maata erikoistuneita sisäilmaklinikoita, jotka tekevät myös tutkimustyötä. Lisää tutkimusta tarvitaan niin diagnoosi- ja hoitomenetelmistä kuin lääketieteellisistä syy-yhteyksistä.

- Sisäilmasta jo sairastaville on taattava oikeus työskennellä sisäilmaltaan puhtaissa tiloissa. Ja jos puhtaiden tilojen tarjoaminen ei ole mahdollista, sisäilmasta sairastavalla tulee olla oikeus sosiaaliturvaan, sanoo Hengitysliiton sosiaali- ja terveyspoliittinen asiantuntija Sari Mäki. Sari on ollut mukana kommentoimassa sisäilmaryhmän toimenpide-ehdotuksia.

Tärkeää on puuttua myös rakentamisen ja rakennusten ylläpidon ongelmiin. Vastuu rakenne- ja rakentamisvirheistä on oltava selkeästi niiden tekijällä. Lisäksi tarvitaan toimivat korjausohjeet virheellisille ja kastuneille rakenteille. Myös virheelliset menetelmät rakentamisessa tulee tunnistaa. Väärinkäytöksistä tulee säätää sanktiot.

Kansanedustajien sisäilmaryhmä luovutti ehdotuksen asunto-, energia- ja ympäristöministeri Tiilikaiselle, opetusministeri Grahn-Laasoselle ja sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkö Sillanaukeelle 4.6.2018.

Lue sisäilmaryhmän ehdotuslista tästä