Suomalaisista valtaosa kannattaa tupakatonta ja nikotiinitonta Suomea

29.11.2018
Maailmalta
Ihmisiä kadulla
Tavoitetta tupakattomasta ja nikotiinittomasta Suomesta kannatetaan laajasti ja tasaisesti eri väestöryhmissä. Myös tupakoivista yli puolet kannattaa tavoitetta. Tiedot käyvät ilmi Suomen ASH ry:n teettämästä tutkimuksesta.

Suomalaisista 80 prosenttia pitää hyvänä tavoitetta muuttaa Suomi tupakattomaksi ja nikotiinittomaksi vuoteen 2030 mennessä. Myös tupakoivista ja nuuskaa käyttävistä yli puolet kannattaa tavoitetta. Sähkösavukkeen käyttäjistä tavoitetta kannattaa 38 prosenttia.

Tavoite tupakattomasta ja nikotiinittomasta Suomesta toteutuu, jos alle viisi prosenttia väestöstä käyttää tupakka- ja nikotiinituotteita vuonna 2030.

"On hienoa kuulla, että suurin osa suomalaisista kannattaa tupakatonta ja nikotiinitonta Suomea. Tiedämme tutkimusten perusteella myös, että suurin osa nikotiinituotteita käyttävistä haluaa päästä niistä eroon. On tärkeää tarjota heille ammattilaisten tukea ja vertaistukea tupakoinnin lopettamisessa", sanoo Hengitysliiton terveysasiantuntija Maija Kolstela.

Tutkimuksen perusteella tavoitetta kannatetaan hyvin tasaisesti eri ikä-, koulutus, - ja tuloluokissa. Asuinpaikka, asema työelämässä tai sukupuoli ei juuri vaikuta kannatuslukuihin.

Tutkimuksen perusteella suomalaiset tietävät myös, että nikotiini aiheuttaa ja ylläpitää riippuvuutta: vastaajista 83 prosenttia on väittämästä täysin samaa mieltä. Myös säännöllisesti tupakoivista 71 prosenttia katsoi nikotiinin ylläpitävän ja aiheuttavan riippuvuutta.

Kaikista vastaajista 70 prosenttia myös katsoi nikotiinin olevan myrkky. Ainoastaan 8 prosenttia vastaajista on täysin samaa mieltä väittämästä ”nikotiini on terveydelle haitatonta”.

Hengitysliiton Stumppi-neuvontapuhelin tarjoaa tukea ja neuvontaa tupakointia lopettaville ma ja ti klo 10–18 ja to klo 13–16 numerossa 0800 148 484. Puhelimessa vastaavat terveydenhuollon ammattilaiset.

Lue tutkimuksesta lisää Suomen ASH:in sivuilla

Kuva: Shutterstock.com