Suomessa on jo 200 Liikkujan Apteekkia!

22.01.2019
Maailmalta
Liikkujan apteekki
Vantaan Myyrmannin apteekki on 200:s Liikkujan Apteekki Suomessa. Liikkujan Apteekeissa on sitouduttu muistuttamaan asiakkaita terveysliikunnan monista hyödyistä.

"Apteekeilla on merkittävä rooli hengityssairaiden liikuntaan kannustamisessa. Paikalliset apteekit ovat tärkeä osa kunnallista liikunnan palveluketjua kaikille meille hengittäville ihmisille", iloitsee Hengitysliiton liikunnan suunnittelija Janne Haarala.

Apteekit tarjoavat asiakkaille liikuntaneuvontaa terveeseen elämään ja sairauksien hoidon tueksi. Liikkujan Apteekissa voidaan esimerkiksi kertoa lääkkeitään hakevalle pitkäaikaissairaalle, miten terveysliikunta tukisi juuri hänen lääkehoitoaan.

Myyrmannin apteekissa esimerkiksi on tarkoitus järjestää liikunnallisia tempauksia, kuten kävelylenkkitapahtuma. Apteekkiin aiotaan myös tuoda materiaalia, joka helpottaa liikunnan puheeksi ottamista.

"Liikkujan Apteekki -konsepti käynnistyi vuonna 2009 Kunnossa Kaiken Ikää -ohjelman, Hengitysliiton, Suomen Apteekkariliiton ja liikunnan aluejärjestöjen yhteistyönä. Konseptin juuret ovat Hengitysliiton Lisäaikaa liikunnalle -kampanjassa, joka viettää tänä vuonna 20-vuotisjuhlavuotta", muistuttaa Haarala.

Konseptin päämääränä on sisällyttää terveysliikunta osaksi apteekkien kansaterveysohjelmia sekä tuoda terveysliikuntaa apteekin arkeen ja asiakasneuvontatilanteisiin. Apteekit voivat toteuttaa konseptia itselleen sopivalla tavalla.