Sytytä itsenäisyyspäivänä yksi kynttilä kuuden sijaan tai vaihda perinteinen kynttilä paristoilla toimivaan

4.12.2018
Meiltä
Kynttilä
Kynttilän liekki tuo pimeän vuodenajan juhlapäiviin arvokkuutta ja tunnelmaa. Kynttilöiden polttamisessa kannattaa kuitenkin olla varovainen, sillä ne tuottavat pienhiukkasia sisäilmaan. Hengitysliitto suosittelee sytyttämään usean kynttilän sijaan yhden tai korvaamaan perinteisen kynttilän paristoilla toimivalla.

"Kynttilöiden polttaminen tuottaa ilmaan pienhiukkasia. Määrä riippuu palamisolosuhteista ja ilmanvaihdosta sekä kynttilän materiaalista ja sydänlangan ominaisuuksista. Mitä huonommin kynttilä palaa, sitä enemmän se tuottaa pienhiukkasia. Huonosti palavan kynttilän tunnistaa lepattavasta ja savuttavasta liekistä", sanoo Hengitysliiton sisäilma-asiantuntija Kirsi Säkkinen.

Paristoilla toimivat vahakynttilät ovat hyvä vaihtoehto perinteisille kynttilöille. Vahakynttilät eivät kuumene, savuta, eivätkä levitä pienhiukkasia ilmaan.

Perinteisistä kynttilöistä on saatavilla ympäristömerkillä varustettuja kynttilöitä. Esimerkiksi joutsenmerkityillä kynttilöillä on tiukat vaatimukset nokipäästöjen sekä ympäristölle ja terveydelle haitallisten kemikaalien osalta. Ne eivät saa sisältää esimerkiksi hajusteita.

Perinteisiä kynttilöitä voi myös polttaa esimerkiksi parvekkeella lyhdyssä, josta pienhiukkaset eivät pääse niin helposti kulkeutumaan sisäilmaan. Kynttilöitä polttaessa pitää myös muistaa paloturvallisuus: kynttilät on sijoitettava niin, ettei niiden lähellä ole mitään syttyvää. Lisätietoa paloturvallisuudesta Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön sivuilta

Kaikenlaisten liekillä palavien kynttilöiden polttaminen synnyttää sisäilmaan pienhiukkasia, joiden hengittäminen ei ole terveellistä. Erityisesti keuhkoahtaumatautia, astmaa, sydän- ja verenkiertotauteja sairastaville sekä infektiokierteessä oleville pikkulapsille jatkuva kynttilöiden polttaminen voi aiheuttaa oireita. Tämä kannattaa huomioida myös julkisissa tiloissa.