Tampere on yksi Suomen perheliikuntamyönteisimmistä kunnista

1.03.2018
Maailmalta
Perheliikuntapalkitut
Nokia, Kouvola ja Tampere on valittu Suomen perheliikuntamyönteisimmät kunnat -kilpailun voittajiksi. Hengitysliitossa iloitaan siitä, että pitkäjänteinen työ perheliikuntamahdollisuuksien kehittämisessä kantaa hedelmää.

Suomen perheliikuntamyönteisimmät kunnat -kilpailun voitti Nokian kaupunki, toiseksi tuli Kouvolan kaupunki ja kolmanneksi Tampere. Nokian kunnassa lapsiperheitä kannustetaan niin omaehtoiseen kuin järjestettyyn liikuntaan monin eri tavoin. Kouvolassa muun muassa rakennetaan ja ylläpidetään lähiliikuntapaikkoja ja leikkipuistoja kaikissa taajamissa.

Tampereella lapsiperheillä on monipuoliset mahdollisuudet niin omaehtoiseen kuin järjestettyyn liikkumiseen ja kaupunki rakentaa kattavaa palveluverkkoa aktiivisesti. Esimerkiksi Tampereen kirjastoista voi lainata liikuntavälineitä ja lasten pihaliikuntavälineitä.

- Hengitysliitto on ollut mukana ideoimassa ja kehittämässä Tampereen perheliikuntamahdollisuuksia. Tampere on yksi Hengitä ja Hengästy -liikuntahankkeemme pilottikunnista. On hienoa, että pitkäjänteinen valtakunnallinen työ, jossa olemme olleet mukana, huomioidaan tällä tavalla, iloitsee valtakunnallisen perheliikuntaverkoston kuljettaja ja Hengitysliiton liikunnan suunnittelija Janne Haarala.

Perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehula ja eurooppa-, kulttuuri- ja urheiluministeri Sampo Terho haastoivat yhdessä Suomen Kuntaliiton ja Suomen Olympiakomitean kanssa kunnat Suomen perheliikuntamyönteisin kunta -kilpailuun kesällä 2017. Kilpailun avulla haluttiin tuoda nykyistä vahvemmin esiin hyviä esimerkkejä toimivista ja edullisista lapsiperheiden liikuntamahdollisuuksista sekä nostaa esiin ansiokkaita toimia lapsiperheiden liikkumisen edistämiseksi.

Lue aiheesta lisää Opetus- ja kulttuuriministeriön sivuilla

Kuvassa ministerit Sampo Terho ja Annika Saarikko sekä palkittujen kuntien edustajat.