Tärkeintä on liikkumaan lähteminen – myös keuhkofibroosia sairastavilla

17.09.2019
Meiltä
jumppaavat ihmiset
Kansainvälisellä IPF-viikolla (16.–22.9.2019) Hengitysliitto yhdessä lääkeyhtiö Rochen kanssa haastaa keuhkofibroosia sairastavat, heidän läheisensä, heitä hoitavat keuhkolääkärit, hoitajat ja kuntoutusohjaajat liikkumaan.

Hengenahdistusta rappusia noustessa, läheisiä ärsyttävä kuiva yskä ja voimattomuus arkiaskareissa. Taustalla ei välttämättä ole ikääntyminen tai huono kunto. Oireiden taustalla voi olla keuhkofibroosi, jossa keuhkorakkuloissa ja pienempien keuhkoputkien seinämissä sidekudos eli fibroosi lisääntyy. Tämä aiheuttaa keuhkorakkuloiden seinämien paksuuntumisen, jolloin ilman happi ja elimistön tuottama hiilidioksidi eivät pääse vaihtumaan normaalisti.

Keuhkofibrooseja on monen tyyppisiä. Eri keuhkofibroosityyppien esiintyvyydestä ei ole tarkkaa tietoa. Idiopaattinen eli tuntemattomasta syystä johtuva keuhkofibroosi (IPF) on tavallisin keuhkofibroosityyppi. Se on laaja-alainen ja vaikea keuhkosairaus, jonka eteneminen on hyvin yksilöllistä. Siihen sairastuvat ovat usein 60–70-vuotiaita. Se on hieman yleisempi miehillä.

Keuhkofibroosin hoito on aina yksilöllistä. Tällä hetkellä Suomessa on käytössä lääkkeitä, jotka hidastavat osalla sairauden etenemistä. Näitä lääkkeitä ei tällä hetkellä ole tarkoitettu muun tyyppisen keuhkofibroosin hoitoon.

Säännöllinen ja monipuolinen liikunta on merkittävä osa kaikkien hoitoa sairauden vaikeusasteesta tai muista sairauksista riippumatta. Liikunnan tulee olla säännöllistä ja monipuolista sekä kohtalaisen kuormittavaa. Liikunta parantaa toiminta- ja suorituskykyä ja näin auttaa selviytymään arjesta. Liikunta vaikuttaa myös positiivisesti mielialaan ja edistää kokonaisvaltaista terveyttä.

On ymmärrettävää, että keuhkofibroosia sairastavan voimavarat ja motivaatio liikkumiseen voi olla välillä erittäin vähäiset. Tärkeää on muistaa, että kaikki arkiaktiivisuus ja liikkuminen on hyödyksi ja vähäiselläkin liikunnalla on positiivinen vaikutus kehoon ja mieleen.

Kansainvälisellä IPF-viikolla (16.–22.9.2019) Hengitysliitto yhdessä lääkeyhtiö Rochen kanssa haastavat keuhkofibroosia sairastavat, heidän läheisensä, heitä hoitavat keuhkolääkärit, hoitajat ja kuntoutusohjaajat liikkumaan. Hengitysliiton perinteisen Lisäaikaa liikunnalle -kampanjan teemana on tänä vuonna Tärkeintä on lähteminen. Leikkimieliseen kisaan voi osallistua verkosta ladattavalla lähtöpistekortilla. Lisätietoja Tärkeintä on lähteminen -sivulta.