Tarkista hotellisi ilmanvaihto ennen kuin matkustat kuumiin lomakohteisiin

8.08.2018
Meiltä
Ranta aurinkovarjo
Jos päätät matkustaa kuumiin lomakohteisiin, ota etukäteen selvää, löytyykö hotellistasi tehokasta ilmanvaihtojärjestelmää. Jos sinulla on hengityssairaus, arvioi, kannattaako sinun matkustaa ollenkaan.

Jos päätät matkustaa kuumaan lomakohteeseen, tarkista ennen matkustamista matkakohteen sää- ja ilmanlaatutilanne sekä hotellin varustetaso. Hotellihuoneessa ja hotellin yleisissä tiloissa tulee olla toimiva ilmanvaihtojärjestelmä, joka jäähdyttää sisäilman ja suodattaa ulkoilman epäpuhtauksia.

THL:n mukaan riskiryhmien ei kannata matkustaa maihin, joissa on erittäin kuuma juuri nyt. Esimerkiksi viime viikolla Portugalissa mittari näytti jopa yli 45 astetta. Portugalin ja Espanjan lomakohteissa lisähaittaa hengityssairaille saattavat aiheuttaa Saharasta leviävä aavikkopöly ja metsäpaloista nouseva savu.

Jos lomareissusi on jo varattu ja matkustaminen alkaa epäilyttää, voit tiedustella matkan siirtämistä matkatoimistoltasi. Lääkäri voi myös arvioida matkustuskelposuutesi ja kirjoittaa matkavakuutuskorvauksen hakemista varten todistuksen siitä, ettei matkustamisesi ole mahdollista terveyssyistä.

Katso myös Hengitysliiton ohjeet helteeltä suojautumiseen

Lue lisää kuumiin maihin matkustamisesta THL:n sivuilta