Tavara voi sairastuttaa ihmisen

9.11.2017
Meiltä
Hengitysliiton logo png
Iltalehti uutisoi 9.11. sisäilmaongelmiin liittyvästä irtaimiston hävityksestä (Kätilöopiston vanhat huonekalut sairastuttavat). Hengitysliitto ei ota kantaa yksittäistapauksiin, mutta muistuttaa, ettei irtaimiston puhdistaminen ja hävittäminen ole mielipidekysymys, vaan asiasta on saatavilla puolueeton ohjeistus.

Irtaimiston puhdistamisessa ja hävittämisessä on huomioitava seuraavat asiat:

• Tavarat, joissa on näkyvää homekasvustoa tai homeenhajua, on hävitettävä.
  • Desinfioivia aineita tulee käyttää vain viemäriveden saastuttamiin tiloihin. Desinfiointiaineen soveltuvuus eri pinnoille on tarkistettava ja käyttöohjeita noudatettava.
  • Biosidejä (esim. PHMG) sisältäviä pesuaineita ei tule käyttää niiden aiheuttaman terveyshaitan vuoksi.
  • Säästettävät tavarat on materiaalista riippuen puhdistettava imuroimalla huolellisesti HEPA-suodattimella varustetulla imurilla, pyyhkimällä tai pesemällä noudattaen kyseisen tavaran pesuohjetta.
  • Kovien pintojen puhdistusaineeksi riittää yleensä yleispuhdistusaine.
  • Huonekasveille on vaihdettava vähintään mullat, ellei niiden uusiminen ole vaihtoehto.
  • Elektronisten laitteiden keräämää pölyä voi puhdistaa pyyhkimällä laitteiden kannet ja kotelot.
  • ATK-laitteet kannattaa puhdistuttaa ammattilaisella.
  • Remontoidessa on noudatettava suojaamiseen ja puhdistamiseen liittyviä ohjeita.

Tavara voi sairastuttaa ihmisen. Mikäli tavarat aiheuttavat oireita tai haisevat poikkeavalle vielä uusissakin tiloissa, tavarat on hävitettävä. Työterveyslaitos on julkaissut yksityiskohtaisemmat ohjeet asiasta.

Hengitysliitto ry
sosiaali- ja terveyspoliittinen asiantuntija