Terveelliset elämäntavat helpottavat uniapneaa – kansallinen uniapneapäivä on tänään 18.3.

18.03.2020
Meiltä
käsi ja kello
Kansallisena uniapneapäivänä 18.3. Hengitysliitto muistuttaa hyvien elämäntapojen tärkeydestä. Koronavirusepidemian aikana on järkevää tehdä kuntoharjoittelua kotona tai liikkua luontoreiteillä riittävä välimatka säilyttäen.

Uniapneaa sairastavan on tärkeää huolehtia omasta peruskunnostaan ja muuttaa elintapojaan terveellisempään suuntaan. Asia korostuu etenkin koronavirusepidemian aikaan. THL:n listauksessa uniapneaa sairastava ei kuulu riskiryhmään, jos muita liitännäissairauksia ei ole.

Keuhkosairauksien erikoislääkäri Adel Bachourin uniapnealuento striimataan verkkoon tänään 18.3. klo 17. 

Liikunnan harrastaminen, tupakoinnin lopettaminen, alkoholinkäytön vähentäminen ja painonhallinta auttavat uniapnean hoidossa ja tukevat myös vastustuskykyä.

– Kotona voi tehdä liikuntaharjoituksia YouTube-videoiden avulla. Myös luonnossa kannattaa liikkua, kunhan säilyttää riittävän etäisyyden muihin ihmisiin. Kannattaa muistaa, että elintapamuutokset vievät aikaa, Hengitysliiton järjestöjohtaja Mervi Puolanne sanoo.

– Kannattaa kysyä itseltään ja omilta läheisiltään: miten sinä voit? Mielialaa voi pitää yllä soittamalla tai viestittämällä läheisille ihmisille säännöllisesti, Puolanne jatkaa.

Parasta tukea uniapnean kanssa elämiseen tarjoaa vertaistuki. Hengitysliitto on peruuttanut kaikki kasvokkaiset tapaamiset, mutta virtuaaliset verkkoillat jatkuvat normaalisti. Niissä kokemustoimijat kertovat kokemuksistaan uniapneasta ja sen hoidosta sekä kannustavat ja tukevat hyviin elämäntapoihin.

Katso kaikki verkkotapahtumat.

Tervetuloa!

Tietoa uniapneasta: