Julkaistu: 13.11.2020

Terveisiä hengityksen virtuaalimessuilta

Hengitysliiton järjestämät virtuaaliset hengitysmessut terveydenhoitoalan ammattilaisille olivat menestys 10.11. Osallistujia verkkokoulutuksessa oli yli 350 henkeä. Ohjelman suunnittelusta vastasi kanssamme keuhkosairauksien erikoislääkäri Joni Niskanen, TAYS.

Päivän aikana kuultiin lukuisia puheenvuoroja erikoislääkäreiltä ajankohtaisista keuhkosairauksiin liittyvistä aiheista, korona mukaan lukien. Mukana oli myös hengityssairaiden kokemuspuheenvuoroja.

Lääkärin ydintyötä on suhteuttaa asioita: arvioida tietoa kriittisesti sekä arvioida riskejä ja todennäköisyyksiä. Tietomme erilaisista sairauksista lisääntyy koko ajan. Monessa asiassa perusasiat säilyvät ja näin on varmistunut myös koronan leviämisen ehkäisyssä: käsi- ja yskimishygieniasta huolehtiminen, lähikontaktien välttäminen, kasvomaskien käyttäminen ja testiin meno, jos saa lieviäkään koronavirukseen sopivia ohjeita.

Toivottavasti ensi vuonna voidaan todeta vastaavasti, kuin nyt keväästä: selvisimme ennakoitua vähemmin vaurioihin. Pidetään pää kylmänä ja vaalitaan omaa ja muiden terveyttä.

Lue myös 9.11. päivitetty juttu koronatilanteesta Hengitys-extrasta.