Julkaistu: 6.3.2020

Terveysjärjestöt vaativat päättäjiltä tehokkaampaa puuttumista nuuskan myyntiin

EHYT ry, Filha ry, Hengitysliitto ry, Suomen ASH ry, Suomen Syöpäyhdistys ry ja Sydänliitto ry vaativat päättäjiltä toimenpiteitä.

Terveysjärjestöt vaativat poliittisilta päättäjiltä voimakkaampia toimia nuuskan kulutuksen kasvun hillitsemiseksi ja vähentämiseksi.  Tilanteeseen tulee suhtautua vakavasti ja ryhtyä pikaisiin toimenpiteisiin uuden nikotiiniriippuvaisen sukupolven syntymisen ehkäisemiseksi.

Terveysjärjestöt ehdottavat sallittujen maahantuontimäärien huomattavaa laskemista ja viranomaisten keinovalikoiman vahvistamista laittoman maahantuonnin ja kaupan valvomiseksi. Kouluissa ja urheiluseuroissa tehtäviä toimia nuuskan käytön vähentämiseksi tulee myös vahvistaa. Lisäksi Suomen tulee vaatia Ruotsia lopettamaan Suomeen suunnattu nuuskan myynti ja markkinointi.

Terveysjärjestöt ovat kiinnittäneet paljon huomiota nuorten lisääntyneeseen nuuskan käyttöön ja tehneet siitä selvityksiä ja tutkimusta. Nuorten päivittäinen nuuskan käyttö on lisääntynyt 10 viime vuoden ajan, erityisesti ammatillisen oppilaitosten opiskelijoiden keskuudessa. Vuonna 2019 heistä käytti päivittäin nuuskaa 15 %, pojista 20 % ja tytöistä 6 %. Nuuska on nuorille trendituote, jonka hankkiminen on helppoa. He eivät osaa pitää sitä kovinkaan haitallisena terveydelle.

Nuuska on nikotiiniriippuvuutta aiheuttava tupakkatuote. Nikotiini on myrkyllinen kemikaali, joka lääketieteen tutkimustiedon mukaan aiheuttaa merkittäviä haittoja elimistössä jo pieninä pitoisuuksina. Nuuska sisältää noin 30 syöpävaarallista ainetta sekä raskasmetalleja kuten arsenikkia, kromia ja nikkeliä. Nämä aineet imeytyvät suun limakalvon ja ruoansulatuskanavan kautta verenkiertoon, josta ne kulkeutuvat kaikkialle elimistöön. Nuuskan käyttö voi myös toimia porttina päivittäiseen tupakointiin aikaisemmin tupakoimattomilla nuorilla.

Ruotsi sai poikkeusluvan nuuskan myyntiin liittyessään EU:hun, mutta myynti ja markkinointi muihin EU-maihin kuitenkin kiellettiin. Lukuisat selvitykset Suomesta osoittavat, että Ruotsista Suomeenkin markkinoitavaa nuuskaa on Suomessa helposti saatavissa.