Tuberkuloositartuntoja estetään parhaiten tunnistamalla sairaustapaukset ajoissa

3.10.2017
Meiltä
Nainen niistää nenää
Tuberkuloosi on tartuntatauti eli infektio, joka tarttuu ilman välityksellä ihmisestä toiseen. Ajoissa todettu tuberkuloosi paranee hoidolla hyvin.

Tuberkuloosibakteereja leviää ilmaan, kun tautia sairastava puhuu, laulaa, yskii tai aivastaa. Tuberkuloosi ei kuitenkaan tartu herkästi: vain kolmasosa altistuneista saa tartunnan. Satunnaisissa kontakteissa tartuntavaara on hyvin pieni. Suurin riski saada tartunta on tuberkuloosia sairastavan perheenjäsenillä.

Tartunnan saanut voi vähentää tartunnan leviämistä muihin ihmisiin hakeutumalla nopeasti tutkimuksiin ja noudattamalla hoito-ohjeita tarkoin.

Suomessa tuberkuloosi on hyvin hallinnassa. Vuonna 2016 Suomessa tuberkuloositapauksia oli 231.

Esimerkiksi Venäjällä ongelmaksi on alkanut muodostua lääkkeille vastustuskykyisten bakteerien kehittyminen.

Rauhoittavaa on tietää, että uusia diagnosointitestejä ja rokotteita on kehitteillä. Asiaan on myös tartuttu maailmanlaajuisesti: WHO järjestää asian tiimoilta marraskuussa maailman ensimmäisen ministeritason kokouksen Venäjällä. Lisätietoa Ylen Tiede -sivuilla.

Lisätietoa tuberkuloosista eri kielillä: tuberkuloosi.fi