Tupakan tuotanto rasittaa ympäristöä ja kiihdyttää ilmastonmuutosta

16.05.2019
Maailmalta
Maapallo stetoskooppi
Tupakan valmistukseen käytetään merkittävät määrät luonnonvaroja vuosittain. Suomen ASH painottaa tiedotteessaan, että tavoite savuttomasta ja nikotiinittomasta Suomesta vuoteen 2030 mennessä on tärkeä myös ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Hengitysliitto on Savuton Suomi 2030 -verkoston jäsen.

Tupakan tuotannossa käytetään merkittävät määrät vettä, maata ja energiaa. Tämän lisäksi tupakka aiheuttaa vuosittain miljoonia tonneja kiinteää jätettä. Tupakan tuotanto tapahtuu kaukana Suomesta, ja useimmiten meillä puhutut ympäristövaikutukset liittyvät lähinnä tupakan tumppeihin.

Nikotiinittomuuteen tähtäävä tupakkapolitiikka on tärkeää paitsi terveyden ja talouden, niin myös ilmaston kannalta. Tupakoinnin ja nikotiinituotteiden käytön vähentäminen pienentää ympäristörasitusta ja auttaa ilmastonmuutoksen torjunnassa.

Maailman terveysjärjestö WHO:n viime vuonna julkaisema perusteellinen raportti tupakan koko tuotantoketjun ympäristövaikutuksista ja suhteesta kestävään kehitykseen on ensimmäinen laatuaan. Siinä esitetään esimerkiksi tarkat luvut tupakan aiheuttamasta veden, metallien ja fossiilisten polttoaineiden ehtymisestä sekä maan kulutuksesta.

Savuton Suomi 2030 -verkoston toimintaa koordinoi Suomen ASH ry. Hengitysliitto on verkoston jäsen yhdessä 19 muun jäsenen kanssa. Verkoston tavoitteena on nimensä mukaisesti savuton Suomi vuonna 2030. Tähän päästää, kun enintään viisi prosenttia työikäisestä väestöstä käyttää tupakka- ja muita ei-lääkkeellisiä nikotiinituotteita.

Lisätietoa Suomen ASH:in tiedotteesta