Tupakkadirektiivi oikeansuuntainen mutta ei riittävä

3.03.2014
Meiltä
Hengitysliiton mukaan uusi tupakkatuotedirektiivi on askel oikeaan suuntaan, mutta savuttoman Suomen saavuttamiseksi tarvitaan lisätoimenpiteitä.

– Nämä toimenpiteet eivät ole riittäviä tavoitteen saavuttamiseksi. Esimerkiksi parveketupakoinnista huoneistoihin kantautuva savu vaikeuttaa hengityssairaiden elämää, ja sen kieltäminen lainsäädännöllä olisi tärkeää, sanoo Hengitysliiton järjestöjohtaja Mervi Puolanne.

Euroopan parlamentti hyväksyi 26.2.2014 tupakkatuotedirektiivin uudistuksen, joka yhtenäistää EU:n sisämarkkinoilla myytävien tupakkatuotteiden sääntelyä ja pyrkii rajoittamaan erityisesti lapsiin ja nuoriin kohdistuvaa tupakoinnin aloittamiseen houkuttelevaa myyntiä ja markkinointia.

Hengitysliitto muistuttaa, että komission ehdotus ja Suomen kanta olivat alun perin nyt hyväksyttyä direktiiviä tiukempia, ja tämä on otettava huomioon saatettaessa direktiivi voimaan osana Suomen kansallista lainsäädäntöä.

Direktiiviuudistuksen myötä tupakka-askeihin tulevat pakollisiksi terveysvaroitukset, jotka peittävät askin etu- ja takaosasta 65 %. Varoitukset vaaditaan myös sähkösavukepakkauksiin. Sähkösavukkeita koskevat tupakkatuotteiden mainonnan rajoitukset. Mentoli ja muut tupakan makuaineet kielletään savukkeista vuodesta 2020 alkaen. Myös alle 20 savukkeen miniaskit kielletään.

Tupakkatuotedirektiiville on vankka terveysperuste. Tupakointi vie ihmiseltä keskimäärin 12 vuotta elämästä. Suomessa vuodessa kuolee noin 5 000 ihmistä tupakointinsa seurauksena. Euroopassa luku on 650 000.