Tupakkatuotteet kallistuvat – tupakoinnin lopettaminen vaatii myös tukea

14.06.2019
Meiltä
Stumppi neuvontanumero
Savukeaskin hinta nousee, kun tuore hallitus aikoo kiristää tupakkaveroa. Hengitysliitto tarjoaa tupakoinnin lopettamiseen tukea.

Tuore hallitus aikoo kiristää tupakkatuotteiden verotusta. Tavoite savuttomuudesta on kirjattu lakiin jo aiemmin: Suomi on korottanut tupakkaveroa suunnitelmallisesti jo vuodesta 2009 lähtien. Helsingin Sanomien haastatteleman THL:n asiantuntija Hanna Ollilan mukaan hinnankorotus on yksi keino vähentää tupakointia, mutta myös lopettamistukeen on panostettava. Suomessa savuttomuuden tukipalveluita on toistaiseksi vielä vähän.

- Lääkärissä tulisi tehdä eräänlainen mini-interventio, ehdottaa lopettamista ja tarjota tukea, Ollila sanoo haastattelussa.

Hengitysliiton Stumppi-verkkopalvelu ja neuvontapuhelin ovat tarjonneet tukea tupakoinnin lopettamiseen jo 15 vuoden ajan.

Maksuton neuvontapuhelin tarjoaa tietoa lopettamisesta ja savuttomuudesta maanantaisin ja tiistaisin kello 10–18, torstaisin kello 13–16 numerossa 0800 148 484. Neuvontapuhelimeen ehtii vielä soittaa ennen heinäkuun kesätaukoa. Soittajan kanssa tehdään tarvittaessa seurantasuunnitelma, jotta lopettaminen ja savuton elämäntapa onnistuisivat.

- Tupakoinnin lopettamisessa tieto on tärkeää, mutta oma päätös on vielä tärkeämpää. Monia auttaa, kun he saavat keskustella jonkun kanssa henkilökohtaisesti. Vähintäänkin kannattaa reippaan uteliaasti kokeilla tupakoinnin lopettamista, Hengitysliiton terveysasiantuntija Maija Kolstela sanoo.