Ulossuljettu kertoo yhden ihmisen tarinaa

7.09.2018
Meiltä
Mäntymetsä
Yleisradion dokumenttiuutuus ”Ulossuljettu” on inhimillisesti koskettava tarina sisäilmasta sairastuneesta nuoresta aikuisesta. Siinä kuuluu vahvasti elämässään merkityksen tunteen kadottaneen ihmisen ääni. Dokumentti esitetään Yle Radio 1:ssä 9.9. klo 18.

Hengitysliitolla oli mahdollisuus kuunnella dokumentti jo ennen radion ensi-esitystä. Dokumentti on voimakas tunnekokemus, jossa inhimillisen ääritapauksen tragedia tulee iholle. Dokumentti sisältää paljon väitteitä, joita esitetään yleisinä sisäilmasta sairastumiseen liittyvinä faktoina ilman perusteluja tai tietolähteiden avaamista. Hengitysliiton asiantuntijoiden näkemykset poikkeavat monin osin niistä. Emme ota kantaa mielipiteisiin ja kokemuksiin, jotka koskevat yksittäistapauksia – oli kyseessä sitten ihminen, rakennus tai organisaatio. Käsityksemme mukaan sisäilmasta sairastuneiden tilanne valtakunnallisella tasolla on tänä päivänä enemmän erilaisia ratkaisuja mahdollistava. Teemme jatkuvasti työtä olemassa olevien ja uusien ratkaisujen eteen. Kokemus sairaudesta on jokaiselle ihmiselle ainutlaatuinen. Jokaisella on oikeus tulla kuulluksi.

Kuuntele Ulossuljettu-dokumentti radiosta Yle Radio 1:ssä sunnuntaina 9.9. klo 18 ja uusintana torstaina 13.9. klo 22.05. Ohjelma on kuunneltavissa Yle Areenassa 6.9.2018 alkaen.