Uniapnean hoito pienentää riskiä sairastua pallolaajennuksen jälkeen

11.10.2016
Maailmalta
CPAP-hoito on tehokasta
Japanilaistutkimuksen mukaan uniapneaa potevat sairastuivat muita potilaita todennäköisemmin pallolaajennuksen jälkeisiin sairauksiin. Ainakin osa terveysriskeistä katoaa tai pienenee uniapnean hoidon myötä.

Pallolaajennuksessa sydän- ja verisuonioireiden takia olleet sairastuvat uudelleen tai menehtyvät oireisiinsa tavallista todennäköisemmin, jos he potevat myös uniapneaa.

Uniapnea on yhdistetty sydänoireisiin aikaisemminkin, mutta japanilaistutkimuksen tulokset vahvistavat ja laajentavat näyttöä.

Uniapnean hoito on tehokasta

Uniapnean hoidossa käytetään yleisesti nenän kautta annettavaa CPAP-ylipainehengityshoitoa. Siinä kasvoille asetettavan nenämaskin kautta hengitetään huoneilmaa kevyellä ylipaineella, mikä estää hengityskatkoksia unen aikana. Laite parantaa unen laatua, vähentää koettua päiväväsymystä ja uniapnean aiheuttamia muita terveyshaittoja.

Ylipainoisilla uniapneaa sairastavilla laihduttaminen on kaiken a ja o. Jo viiden kilon laihduttaminen lievittää sairauden oireita.

Myös riittävä uni, liikunta, alkoholin käytön välttäminen etenkin iltaisin sekä tupakoimattomuus lieventävät uniapneaa.

Lisätietoa sivuilta Uniapnea ja Uniapnean hoito.

Lähteet: Duodecim ja Hengitysliiton verkkosivut