Uusi tutkimus: hoitamaton uniapnea vakava riski

26.06.2019
Maailmalta
uniapnea tutkimustulos
Uniapneasta on saatu lisää tutkimustuloksia. Leikkauspotilaiden sydänoireet pahenevat ja kuolemanriski kohoaa, jos uniapnea ei ole hoidossa.

Uusimman tutkimustiedon väestöstä jopa 9–24 % sairastaa uniapneaa, moni myös tietämättään. Yhdysvaltojen lääkäriliiton YAMA-lehdessä julkaistun tutkimuksen perusteella hoitamaton uniapnea suurentaa sydänoireiden riskiä. Se myös lisää kuolleisuutta. Diagnosoimaton uniapnea on riski erityisesti leikkauspotilaille. Syynä on mahdollisesti nukutus- ja kivunlievitysaineiden vaikutus: ne saattavat pahentaa hoitamatonta uniapneaa.

Suomessa saatiin hiljattain samansuuntaisia tutkimustuloksia. Turun yliopistosta väitellyt Karri Utriainen tutki potilaita, jotka odottivat alaraajojen verisuonileikkausta. Hänen tutkimuksessaan kuudella seitsemästä potilaasta löytyi uniapnea. Diagnosoimaton uniapnea kasvattaa sydänoireiden ja kuoleman riskiä leikkauksen jälkeen.

– Uniapnea olisi tunnistettava entistä paremmin, sillä se on kansanterveysriski, Hengitysliiton järjestöjohtaja Mervi Puolanne sanoo. Varhainen tunnistaminen vähentää vakavan sairastumisen riskiä ja leikkaushoidon komplikaatioita. Pitää muistaa, että kaikki kuorsaaminen ei ole uniapneaa. Jos kuorsauksen lisäksi kuitenkin kärsii unenaikaisista hengityskatkoksista, väsymyksestä ja nukahtelusta päiväaikaan tai herää tukehtumisen tunteeseen kesken unien, asiaa kannattaisi tutkia.

Hengitysliiton opas auttaa tunnistamaan uniapnean oireet. Opas on saatavilla myös ruotsiksi.

Tilaa myös Hengitysliiton YouTube-kanava ja katso asiantuntijavideot uniapneasta.

Sydänliiton opas puolestaan kertoo lisää sydänsairauksista.