Uusia menetelmiä sisäilman tutkimiseen tulee kehittää

8.05.2019
Meiltä
Suurennuslasi
Työterveyslaitoksen, THL:n ja Itä-Suomen yliopiston artikkelin mukaan nykyiset toksisuustestit eivät sovellu sisäilmahaittojen arviointiin. Hengitysliiton mielestä on tarpeen, että uusia menetelmiä sisäilman tutkimiseen kehitetään.

Työterveyslaitoksen, THL:n ja Itä-Suomen yliopiston toksikologien ja rakennusterveysasiantuntijoiden kirjoittaman artikkelin mukaan nykyiset toksisuustestit eivät sovellu sisäilmahaittojen arviointiin. Artikkeliin voi tutustua Työterveyslaitoksen sivuilla

"Hengitysliiton mielestä on tarpeen, että uusia menetelmiä sisäilman tutkimiseen kehitetään.  Tutkittua tietoa aiheesta tarvitaan edelleen lisää", toiminnanjohtaja Markku Hyttinen kommentoi keskustelua sisäilman toksisuustesteistä.

Toistaiseksi Asumisterveysasetuksessa ei ole vielä raja-arvoja toksisuudelle, ehkä tulevaisuudessa tutkimustieto tuo tähän ratkaisuja. Tulkintahaastetta lisää se, ettei toksisuusmittareista vielä selviä, mistä havaittu toksisuus on alun perin peräisin. Asumisterveysasetuksesta löytyvät jo nyt toimenpideraja-arvoja mikrobeille.