Uutta tutkimustietoa keuhkoahtaumataudista ja sen hoidosta

14.09.2018
Maailmalta
Stetoskooppi
Tuoreissa tutkimuksissa selvitettiin muun muassa kolmoislääkityksen tehokkuutta keuhkoahtaumataudin hoidossa ja kolmoislääkityksen purkamisen seurauksia. Hengitysliitto seuraa aktiivisesti hengityssairauksia koskevia tutkimuksia ja tiedottaa niistä sekä verkossa että Hengitys-lehdessä.

Suuressa kansainvälisessä monikeskus-tutkimuksessa selvitettiin sitä, estääkö kolmoislääkitys tehokkaammin keuhkoahtauman pahenemisvaiheita kuin normaalisti käytetty kahden pitkäaikaisvaikutteisen lääkkeen yhdistelmä.

Kolmoislääkityksen havaittiin olevan tehokkaimmillaan vaikeiden keuhkoahtaumatautien pahenemisvaiheiden hoidossa. Kolmoislääkitys auttoi etenkin potilaita, jotka olivat tupakoineet aiemmin ja joilla oli jonkinasteinen eosinofiilinen tulehdus keuhkoputkien limakalvoilla.

Toisessa laajassa tutkimuksessa tutkittiin sitä, mitä kolmoislääkityksen purkamisesta seuraa. Tutkimuksessa kävi ilmi, että korkean eosinofiilitason omaavia pahenemisvaiheita oli suhteessa enemmän niillä potilailla, jotka siirtyivät käyttämään kahden pitkävaikutteisen lääkkeen yhdistelmää.

Helsingin yliopiston LL Tiina Mattila tutki väitöskirjassaan sitä, miten keuhkoahtauman lähtötilanteessa mitattu ahtauma vaikutti sairautta potevien kuolleisuuteen.

Mattila havaitsi, kuinka jo lievä ahtauma lisäsi ennenaikaisia kuolemia ja mitä aikaisemmin ahtauma oli kehittynyt, sitä suurempaa kuolleisuus oli. Tämän lisäksi ahtauma enteili kuolleisuutta sepelvaltimotautiin, muttei kuitenkaan sairastumista akuuttiin sydäninfarktiin.

Keuhkoahtaumatauti (COPD) on yleensä tupakointiin liittyvä, hitaasti etenevä keuhkosairaus. Tupakoinnista johtuva tulehdus aiheuttaa vähitellen pysyvän keuhkoputkien ahtautumisen. Tupakoinnin lopettaminen hidastaa keuhkoahtaumataudin etenemistä merkittävästi.

Hengitysliiton Stumppi-neuvontapuhelin tarjoaa tukea ja neuvontaa lopettamista suunnitteleville ja jo lopettaneille ma ja ti klo 10–18 ja to klo 13–16 numerossa 0800 148 484. Lisäksi Stumppi.fi:stä löytyy suosittu keskustelupalsta, jossa entiset ja nykyiset tupakoitsijat tarjoavat toisilleen vertaistukea.

Lue lisää keuhkoahtaumataudista ja sen hoidosta