Vaalimalla luontosuhdetta astman riski pienenee

24.06.2019
Maailmalta
luonto puut
Kädet mullassa. Heinänkorsia hiuksissa. Kuraa saappaissa. Tässä resepti allergian ja astman torjuntaan. Tiivis kontakti luontoon on hyväksi lapsen immuniteetille, ja astman riski pienenee.

Aiemmasta tutkimuksesta tiedettiin, että maatilalla kasvavilla lapsilla on pienempi riski sairastua astmaan ja allergioihin kuin kaupunkilaislapsilla. Uusi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tutkijoiden julkaisema tutkimus tuo aiheesta lisätietoa: mitä enemmän kodin sisätilojen bakteeristo muistuttaa maalaistalon bakteeristoa, sen pienempi riski lapsella on sairastua astmaan.

Maatilojen kotipölyssä on ulkoympäristön bakteereja, esimerkiksi maaperän ja navetan bakteeristoa, joka ilmeisesti suojelee lasta astmalta. Kaupunkikodeissa oli puolestaan ihmisiin liittyviä, erityisesti Streptococcaceae-heimon bakteereita. Osa heimon bakteereista kuuluu ihmisen normaaliin mikrobistoon, mutta jotkin niistä saattavat edesauttaa astman puhkeamista.

Hengitysliiton järjestöjohtaja Mervi Puolanne korostaa luontoyhteyden merkitystä:

– Kaupungistumisen myötä monelta on kadonnut luontoyhteys, joka kehittää elimistön puolustusjärjestelmää. Lasten kannattaa olla ulkona ja laittaa kädet multaan, jotta he saavat oikeanlaista mikrobialtistusta. Näin heille kehittyy hyvä vastustuskyky.

Lue lisää astmasta Hengitysliiton sivuilla.