Vihdin kevätseminaarin aiheena oli rakennusten sisäilma

30.04.2018
Maailmalta
Ilmanvaihto huoltomies
Luoteis-Uudenmaan Rakennusmestarit ja Insinöörit AMK -yhdistyksen järjestämässä kevätseminaarissa todettiin, että rakennus voi hyvin, kunhan ilmanvaihto, kosteusasiat ja rakenteiden ilmatiiviys ovat kunnossa. Tähän Hengitysliiton sisäilma- ja korjausrakentamisen asiantuntijoiden on helppo yhtyä.

Ilmanvaihto on kaiken a ja o, kun puhutaan rakennusten sisäilmasta: korvausilmaa on oltava riittävästi, tuloilman on oltava puhdasta ja ilmanvaihtolaitteet pitää olla helposti puhdistettavissa ja huollettavissa. Myös käyttäjien toiminnalla on oma roolinsa. Ilmanvaihdon venttiilejä ei pidä mennä säätämään ilman ymmärrystä ilmanvaihtojärjestelmän toiminnasta.

Rakennusvaiheessa kuivaketjun pitää olla aukoton. Rakenteet ja rakennusmateriaalit pitää suojata huolellisesti koko rakentamisen ajan.

Seminaarin järjesti Vihdissä 12.4. Luoteis-Uudenmaan Rakennusmestarit ja Insinöörit AMK -yhdistys ja puhujina siellä oli muun muassa yhdistyksen puheenjohtaja Heikki Saarinen sekä Vihdin kunnan johtava rakennustarkastaja Pekka Laitinen. Lue lisää seminaarista Vihdin uutisista.

- Rakennusten sisäilmaongelmien taustalta löytyy usein ilmanvaihdon riittämätön toiminta, joten siihen pitää kiinnittää erityistä huomiota. Sisäilmaongelmat saadaan yleensä ehkäistyä, kunhan rakennuksen järjestelmiä käytetään oikein, rakennusta huolletaan säännöllisesti ja vanhentuneet rakenteet uusitaan, Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvonnan päällikkö Timo Kujala muistuttaa.

Sisäilmaongelmista ja ongelmien ratkaisuista löydät tietoa Hengitysliiton sisäilmasivuilta ja Hometalkoot.fi -sivustolta.